سرخط خبرهاسیاسی

واشنگتن: با هماهنگی دولت عراق، پاسخ به تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی را حق خود می دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که پیش از رسیدن زمان پاسخ به این حمله منتظر نتایج تحقیقات دولت عراق می‌مانیم.

میدل ایست نیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا تأکید کرد که امریکا پاسخگویی به تلاش برای ترور نخست‌وزیر عراق را با هماهنگی دولت عراق حق خود می‌داند و زمان و مکان مناسب برای آن را خود تعیین می‌کند.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که پیش از رسیدن زمان پاسخ به این حمله، منتظر نتایج تحقیقات دولت عراق می‌مانیم و به مشورت‌ها با شرکای عراقی ادامه می‌دهیم و «اگر آنان امکانات خود را کافی ندانستند، با کمال میل آماده ارائه هر کمکی هستیم و گام بعدی را با هماهنگی یکدیگر برخواهیم داشت».

وی با تأکید بر «خشم» واشنگتن از این حادثه گفت که حمله به نخست‌وزیر عراق نه فقط حمله به رأس هرم قدرت که همچنین حمله به حکومت عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح کشور است و این حمله حاکمیت و ثبات عراق را هدف قرار داده بود.

پرایس گفت که رئیس جمهوری امریکا تیم امنیت ملی دستور داده که هر کمکی که عراقی‌ها در این باره لازم دارند را برایشان فراهم کنند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این حادثه بر روند مذاکرات هسته‌ای با ایران تأثیر خواهد گذاشت، گفت که نمی‌خواهد وارد فرضیه‌های مربوط به عامل این حمله شود، «دیدیم که بسیاری از حملات به گروه‌های وابسته به ایران مربوط‌اند، اما درباره این حمله منتظر نتایج می‌مانیم».

وی همچنین تأکید کرد که دولت امریکا چند روز پیش «سازوکاری سیاسی برای برخورد با مسئولان انتشار فناوری پهپاد در منطقه» را مطرح کرده و افزود که بخشی از مسئولیت انتشار این فناوری متوجه ایران است.

از سوی دیگر، «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون نیز تلاش برای ترور نخست‌وزیر عراق را محکوم کرد و گفت که امریکا از حق کمک برای دفاع از شرکای عراقی برخوردار است.

او حاضر به اظهار نظر درباره اینکه چه گروهی را در این باره متهم می‌کند نشد و  گفت که گروه‌های مختلفی که مورد حمایت ایران هستند در عراق فعالیت می‌کنند و می‌توانند چنین حملاتی را ترتیب دهند.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا