خبر اولسیاسی

العربی الجدید: دور تازه مذاکرات ایران و عربستان تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است

دور تازه نشست مقامات ایران و عربستان که قرار بود در 2 نوامبر در بغداد برگزار شود به زمان نامشخصی به تعویق افتاده است.

میدل ایست نیوز: منابع بلندپایه عراقی خبر دادند که دور تازه نشست مقامات ایران و عربستان که قرار بود در 2 نوامبر برگزار شود به زمان نامشخصی به تعویق افتاده، در حالی که اطلاعات ضد و نقیضی درباره علت تعویق مطرح شده است.

برخی تعویق این جلسه را به بحران سیاسی پیش آمده در پی نتایج انتخابات مرتبط می‌دانند و برخی دیگر آن را تصمیم خود ایران و عربستان می‌دانند.

نخستین دور دیدارهای مقامات ایران و عربستان در آوریل گذشته در بغداد برگزار شد که نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک گسترده مقامات عراقی زیر نظر نخست‌وزیر این کشور بود.

دو کشور تا کنون 4 دوره مذاکره برگزار کرده‌اند که 3 دور آن در دولت سابق ایران و یک دور در دولت «ابراهیم رئیسی» بوده است.

به گفته منابع آگاه در بغداد، دیدار مقامات ایران و عربستان که قرار بود در 2 نوامبر برگزار شود تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

یک منبع مطلع در بغداد تأکید کرد که تصمیم‌گیری درباره تعویق این نشست به پیش از تنش‌های اخیر در بغداد و تلاش برای ترور «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، در 7 نوامبر مربوط می‌شود و نمی‌توان آن را به مسائل داخلی عراق ربط داد.

یک مقام در دفتر نخست‌وزیر عراق نیز گفت که جلسه 2 نوامبر قطعی نبود و هیچ مقامی از ایران و عربستان به این منظور به بغداد نیامد و افزود که این اولین بار نیست که زمان این جلسه تغییر می‌کند و احتمالا در آینده نزدیک این جلسه برگزار شود.

او گفت که طرفین متمایل به ادامه مذاکرات و عدم توقف آن در شرایط کنونی هستند و افزود که پرونده وساطت میان دو کشور به خواست عربستان، در دست شخص مصطفی الکاظمی است و برای همین اطلاعات اندکی درباره آن به بیرون درز می‌کند.

«عامر الفایز»، عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس سابق عراق، تأکید کرد نشست‌های سابق مقامات ایران و عربستان در ریاض کاملا محرمانه برگزار می‌شد و نخست‌وزیر هیچ اطلاعاتی در این باره به هیچ کس از جمله مجلس نمی‌داد برای همین «بعید نیست که دور پنجم مذاکرات در حال حاضر در بغداد در جریان باشد و کسی هم از آن اطلاع نداشته باشد».

به گفته الفایز، الکاظمی تاکنون در کاهش تنش میان تهران و ریاض موفق عمل کرده و این سیاست باید بعد در دولت بعدی، صرف‌نظر از اینکه ریاست آن با چه کسی باشد، ادامه پیدا کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا