خبر اولسیاسی

وزیر خارجه عربستان: پیشرفت کافی در مذاکرات با ایران داشتیم

وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه ای با شبکه فرانس 24، مذاکرات با ایران را دارای پیشرفت کافی دانست.

میدل ایست نیوز: «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد تاکنون به نتیجه ملموسی در مذاکرات با ایران نرسیده ایم، اما پیشرفت کافی که به ما اجازه حرکت به جلو را بدهد، داشته ایم.

وی در مصاحبه با شبکه فرانس 24 درباره چند دوره مذاکره با ایران اعلام کرد: مذاکرات تاکنون طبیعتی شفاف و صریح داشته، اما نتیجه‌ای به همراه نداشته است. خود را متعهد به مذاکراتی جدی با ایران در حیطه‌هایی که ما و دیگر کشور‌های منطقه درباره آن‌ها نگرانی دارند، می‌دانیم. این به ما اجازه می‌دهد تا به روابطی عادی با همسایه خود ایران برسیم. به نظرم نوعی توافق در منافع مشاهده می‌شود، اما این موضوع به برطرف کردن نگرانی‌هایی که ما داریم، بستگی دارد. تاکنون به نتیجه ملموسی در این مذاکرات نرسیده ایم، اما پیشرفت کافی که به ما اجازه حرکت به جلو را بدهد، داشته ایم.

بن فرحان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این به معنای آن است که شاهد دور جدیدی از مذاکرات به زودی خواهیم بود، گفت: امیدواریم، این موضوع برنامه ریزی نشده است، اما ما آماده برگزاری آن هستیم. در عراق یا جای دیگر، این موضوع بررسی نشده است.

وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به اینکه آیا بازگشایی کنسولگری‌های دو کشور روی میز صلح قرار دارد، افزود: قطعا ما آماده ایم که تمامی پیشنهادات و مسائل را اگر جدی و در جهت نتیجه ملموس باشد بررسی کنیم. موضوع بازگشایی کنسولگری‌ها می‌تواند روی دهد، اما هنوز هیچ تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.

وی درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب گفت: ما شک و شبهه‌های زیادی در این خصوص داریم. سطح غنی سازی که شاهد آن هستیم بسیار بیشتر از سطح مورد نیاز برای یک برنامه اتمی صلح آمیز است. این کاملا نگران کننده است. ما امیدواریم که این گفتگو‌ها برگزار شود و به روشی مثبت به جلو برود و امیدواریم که ایران به توافقی برسد که به ما و همسایگان آن این اطمینان را بدهد که برنامه اتمی آن تنها برای مقاصد غیرنظامی است، زیرا تهدید ناشی از یک برنامه اتمی تسلیحاتی موضوع مهمی برای ما در منطقه است. ما باید شاهد شفافیت درباره این برنامه اتمی همزمان با پیشرفت مذاکرات باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی لبنان در پاسخ به سوالی درباره تحولات اخیر لبنان و فراخوانده شدن سفیر ریاض از بیروت گفت: در روابط عربستان و لبنان هیچ بحرانی وجود ندارد. بحرانی در لبنان وجود دارد که به طور ویژه به وسیله حزب الله ایجاد شده است. یک وضعیت بسیار بد است که عربستان سعودی همچنان درباره آن نگران است. به نظر ما طبقه سیاسی لبنان لازم است که گام را جلو بگذارند و اقدامات ضروری را برای حرکت به سوی آینده بهتر انجام دهند.

وزیر امور خارجه عربستان افزود: هیچ هدف مفیدی در همکاری با دولت لبنان در حال حاضر نمی‌بینیم. این موضوع به این وزیر مربوط نمی‌شود. این به خاطر آن است طبقه سیاسی لبنان از انجام هر کار جدی برای ایجاد اصلاحات در بخش‌های اقتصادی و سیاسی خودداری کرده اند. یکی از نگرانی‌های ما درباره لبنان فساد داخلی در این کشور است. به همین خاطر ما هیچ دلیلی برای ادامه حضور سفیر خود در حال حاضر در لبنان نمی‌بینیم. ما امیدواریم که وضعیت موجود در لبنان به گونه‌ای تغییر کند که به ما این اجازه را بدهد تا به روشی مثبت با لبنان ارتباط برقرار کنیم.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا