اقتصادی

کاهش بدهی خارجی عراق به حدود 20 میلیارد دلار

«مظهر محمد صالح» مشاور اقتصادی نخست‌وزیر عراق، از کاهش بدهی خارجی عراق به 20 میلیارد دلار خبر داد.

میدل ایست نیوز: «مظهر محمد صالح»، مشاور اقتصادی نخست‌وزیر عراق، از کاهش بدهی خارجی عراق به 20 میلیارد دلار خبر داد.

او در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق گفت که حجم بدهی خارجی عراق در حال کاهش است و هم‌اکنون به حدود 20 میلیارد دلار رسیده و افزود که در بودجه 2022 عراق مبالغی به پرداخت بدهی‌ها بر اساس جدول زمانی مشخص اختصاص یافته است.

صالح تأکید کرد که در حال حاضر بخش اعظم بدهی دولت عراق را بدهی‌های داخلی تشکیل می‌دهد که حدود 3 برابر بدهی‌های خارجی است که البته این بدهی در چارچوب نظام مالی حکومتی است و ارتباطی با اموال مردم ندارد.

او گفت که وضعیت اقتصادی عراق رو به بهبود است و سال 2022 سالی بدون مسائل و فشارهای اقتصادی خواهد بود چون بازارهای انرژی رونق خود را بازیافته و تقاضا برای نفت بالاست و تولید نفت عراق هم افزایش یافته است.

مشاور اقتصادی نخست‌وزیر عراق با اشاره به افزایش روزانه 400 هزار بشکه‌ای نفت عراق گفت که این به معنای افزایش 17 هزار میلیارد دیناری درآمدهای نفتی عراق با احتساب قیمت نفت بشکه‌ای 75 دلار است.

او گفت که با توجه به درآمدهای نفتی عراق، در صورت برنامه‌ریزی درست، می‌توان بودجه‌ای بدون کسری و بلکه با مازاد درآمد تنظیم کرد.

مشاور اقتصادی نخست‌وزیر عراق در ماه ژوئن گذشته درباره حجم بدهی های عراق گفته بود: بدهی‌های داخلی عراق به 50 میلیارد دلار می‌رسد که از نهادهای دولتی وام گرفته شده نه از بخش خصوصی اما بدهی خارجی کمتر از 23 میلیارد دلار است که هر سال بودجه‌ای برای پرداخت آن در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: بخشی از بدهی‌های خارجی مربوط به زمانبندی بدهی‌های «باشگاه پاریس» است و بخشی دیگر مربوط به تامین مالی برای تسلیح و تجهیز نیروهای مسلح به دلیل شرایط جنگی در دوران جنگ با داعش پس از 2014 میلادی است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا