اجتماعیسرخط خبرها

عراق برای بازگرداندن داوطلبانه مهاجران سرگردان در مرزهای بلاروس هواپیما اعزام می‌کند

وزارت مهاجرت عراق از انجام یک پرواز فوق العاده از مینسک به بغداد طی 48 ساعت آتی برای بازگرداندن مهاجران مایل به بازگشت به کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز: وزارت مهاجرت عراق از انجام یک پرواز فوق العاده از مینسک به بغداد طی 48 ساعت آتی برای بازگرداندن مهاجران مایل به بازگشت به کشور خبر داد.

«کریم النوری»، قائم‌مقام وزارت مهاجرت عراق در گفت‌وگویی تلویزیونی تصریح کرد: دولت عراق با دقت وضعیت اتباع عراقی سرگردان در مرزهای بلاروس را پیگیری می‌کند و وزیر حمل و نقل وارد مسکو شده است و طی 48 ساعت آتی پروازی فوق العاده مهاجران مایل به بازگشت به کشور را از بلاروس به بغداد منتقل خواهد کرد اما کسانی که تمایلی به بازگشت به عراق ندارند نمی‌توانیم مجبور به بازگشت کنیم.

وی افزود: وزارت مهاجرت پرونده مهاجرت غیر قانونی از بلاروس به لهستان پیگیری می‌کند و از زمان وقوع این بحران، دولت عراق به عنوان اظهار حُسن نیت در قبال اتحادیه اروپا تصمیم به توقف پروازها به بلاروس گرفت.

النوری ادامه داد: حرکت اتباع عراقی به سمت بلاروس از سمت کشورهایی نظیر لتوانی و لاتویا انجام می شود که با میسنک مرز مشترک دارد.

وی اظهار داشت: دولت عراق با کشورهای مذکور در ارتباط است و از آنها خواسته تعاملی انسانی با اتباع عراقی داشته باشند و به کسانی که گذرنامه ندارند، برگه عبور برای بازگشت دهند.

این مقام عراقی تاکید کرد: اتحادیه اروپا مُصر است که به مهاجرانی که از بلاروس و دیگر کشورها وارد لهستان می شوند، پناهندگی ندهد، این موضع اتحادیه اروپا است و ما از اتباع عراقی می خواهیم داوطلبانه به کشور بازگردند.

وی در پایان در ضمن درخواست از کشورهای همسایه نظیر ایران و ترکیه برای اجازه ندادن به شهروندان عراقی به منظور سفر به بلاروس گفت: میسنک از اتباع عراقی به عنوان اهرم فشاری در برابر اتحادیه اروپا استفاده می کند و اتباع عراقی باید این موضوع را مدنظر داشته باشند.

وزیر دفاع بلاروس قرار است برای رایزنی درباره مهاجران عراقی در مرزهای این کشور به بغداد سفر می کند.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا