خبر اولسیاسی

دومین بیانیه شورای امنیت درباره انتخابات عراق: از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق حمایت می کنیم

اعضای شورای امنیت نسبت به تشکیل مسالمت آمیز دولتی فراگیر در عراق ابراز امیدواری کرده و مجددا بر حمایت خود از استقلال، حاکمیت، یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت خود از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق تاکید و نسبت به تشکیل دولتی در عراق به نمایندگی از همه ابراز امیدواری کرد.

شورای امنیت در بیانیه ای اعلام کرد اعضای شورای امنیت از گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره فرآیند انتخابات در عراق و کمک هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق (یونامی) در عمل به مصوبه شماره 2576 استقبال کردند.

اعضای شورای امنیت از ارزیابی مثبت ناظران بین المللی انتخابات عراق در هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق استقبال و به دولت عراق و کمیساریای عالی مستقل انتخابات بخاطر برگزاری انتخاباتی که از لحاظ فنی و سلامت به خوبی در دهم اکتبر 2021 برگزار شد، اشاره کردند.

در ادامه بیانیه شورای امنیت آمده است که اعضای شورای امنیت از نتایجی که هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق و کمیساریای عالی مستقل عراق به آن دست یافته مبنی بر اینکه فرآیند بازشماری دستی آرا به صورت جزئی در مراکز رای گیری با سیستم رای گیری الکترونیکی مطابقت داشته، استقبال کردند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل از ملت عراق برای پایبندی به فرآیند انتخابات در مقابله با چالش های امنیتی پویا قدردانی کرده و به نقش هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق در کمک به این کشور در حمایت از تلاش های دولت و کمیساریای برای برنامه ریزی و برگزاری انتخاباتی آزاد و سالم به رهبری مردم عراق اعتراف کردند.

اعضای شورای امنیت ضمن استقبال از تلاش های دولت عراق، کمیساریای عالی مستقل انتخابات و هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق به منظور تقویت مشارکت سیاسی بانوان، از هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق بابت عینی بودن تلاش های در حمایت از عراق در طول فرآیند انتخابات قدردانی کردند.

آنها همچنین مجددا تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در 7 نوامبر 2021 و تهدیدهای مداوم به خشونت علیه هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق و کمیساریای عالی مستقل انتخابات و دیگران را محکوم کردند.

اعضای شورای امنیت نسبت به استفاده از خشونت برای حل نارضایتی مربوط به انتخابات ابراز تاسف کرده و همه احزاب سیاسی را به پیروی از راه های قانونی و مسالمت آمیز برای حل این نارضایتی ها تشویق کردند و ضمن محکوم کردن تلاش ها برای بد جلوه دادن انتخابات، همه طرف های ذی نفع را به احترام به فرآیند تعریف شده قانونی و تسهیل بررسی قضایی مسالمت آمیز و مستقل شکایت های انتخاباتی تشویق کردند.

آنها اشاره کردند که کارمندان سازمان ملل به نظارت بر هرگونه تلاش غیرقانونی برای تضعیف فرآیند انتخابات ادامه می دهند.

اعضای شورای امنیت مجددا دعوت دبیرکل سازمان ملل از همه احزاب سیاسی، نامزدها و سایر افراد ذی نفع در عراق را به صبر و حل هرگونه نگرانی مرتبط با انتخابات از طریق راه های قانونی موجود و ایجاد فضایی پس از انتخابات که تفاهم متقابل و وحدت ملی را از طریق گفت وگوی مسالمت آمیز و سازنده را بیان کردند.

اعضای شورای امنیت در پایان نسبت به تشکیل مسالمت آمیز دولتی فراگیر که اصلاحات معناداری را برای پاسخ به نیازها و آرمان های همه عراقی ها از جمله بانوان، جوانان و جوامع به حاشیه رانده شده، ابراز امیدواری کرده و مجددا بر حمایت خود از استقلال، حاکمیت، یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تاکید کردند.

پیش از این نیز شورای امنیت با صدور بیانیه ای ضمن تبریک برگزاری موفقیت آمیز انتخابات عراق، از تلاش های همه طرف هایی که به گونه ای در انتخابات نقش آفرینی کردند، تقدیر و تشکر کرده بود.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا