سرخط خبرهاسیاسی

رئیسی در دیدارِ چاووش اوغلو: ایران و ترکیه آماده ارتقای روابط به سطح همکاری‌های همه‌جانبه باشند

رییس جمهوری ایران روابط نزدیک تهران و آنکارا را به نفع صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت ایران و ترکیه باید با نهایی کردن نقشه ‌راه ارتقای همکاری‌ها آماده ارتقای روابط از سطح کنونی به همکاری‌های همه جانبه باشند.

میدل ایست نیوز: «ابراهیم رئیسی»، رییس جمهوری ایران روابط نزدیک تهران و آنکارا را به نفع صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: ایران و ترکیه باید با نهایی کردن نقشه ‌راه ارتقای همکاری‌ها، که تدوین آن در دستور کار دو کشور است، آماده ارتقای روابط از سطح کنونی به همکاری‌های همه جانبه باشند.

رییسی در دیدارِ «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، توسعه روابط دو کشور به‌ویژه در حوزه مسائل تجاری و اقتصادی را به نفع دو ملت ارزیابی کرد و گفت: ایران و ترکیه باید با نهایی کردن نقشه ‌راه ارتقای همکاری‌ها، که تدوین آن در دستور کار دو کشور است، آماده ارتقای روابط از سطح کنونی به همکاری‌های همه جانبه باشند.

رییس جمهوری ایران روابط نزدیک دو همسایه را به نفع صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور باید به همکاری در عرصه بین‌المللی تبدیل شود و این نوع تعاملات با توجه به جایگاه مهم دو کشور می‌تواند در معادلات جهانی مؤثر باشد.

وی با اشاره به نگاه ایران درباره توانایی کشورهای منطقه برای حل مسائل خود بدون دخالت بیگانگان، خاطرنشان کرد: حضور بیگانگان جز ناامنی و تنش میان ملت‌ها و دولت‌های منطقه نتیجه‌ای ندارد؛ همچنان که ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان جز قتل و خونریزی و تخریب نتیجه‌ای نداشت و مشخص شد مشکلات افغانستان به دست مردم این کشور و با کمک همسایگان قابل حل است.

رییسی با تاکید بر اینکه اقدامات داعش به زیان همه کشورهای منطقه است، گفت: داعش به اذعان مقامات آمریکایی ساخته آنهاست و طبیعتا این جریان با فرمان آمریکایی‌ها حرکت و به صورت نیابتی در کشورهای مختلف قتل و خونریزی می‌کند.

رییس جمهوری ایران با بیان اینکه حضور این گروه تروریستی را در هر کجای منطقه به زیان ملت‌ها می‌دانیم، گفت: مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته می‌تواند از محورهای همکاری‌ تهران و آنکارا باشد و ایران برای ارتقای سطح همکاری در این زمینه آماده است.

وی همچنین با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه ترکیه درباره همکاری مشترک با ایران برای ایجاد ثبات و توسعه روابط تجاری در منطقه قفقاز جنوبی، گفت: ایران با جمهوری آذربایجان و ترکیه فراتر از رابطه همسایگی، پیوند عمیق و دیرینه اعتقادی و فرهنگی دارد و نباید اجازه دهیم برخی تحرکات بیگانه خدشه‌ای در روابط ایجاد کند.

وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کشورش به دنبال ایجاد شتاب در افزایش سطح روابط با ایران است، گفت: ترکیه دولت جدید ایران را دولتی نتیجه‌گرا می‌داند و مصمم است سطح همکاری‌ها با تهران را هر چه بیشتر افزایش دهد.

وی با اشاره به اهمیت همکاری و مشارکت ایران در توسعه ثبات و تجارت در قفقاز جنوبی، تصریح کرد: برای افزایش ثبات و مناسبات تجاری در قفقاز جنوبی به دنبال ایجاد و تقویت همکاری‌های مشترک با ایران هستیم.

چاووش اوغلو همچنین با اشاره به تحولات منطقه، همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه را خواستار شد.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا