خبر اولسیاسی

خروج کامل نیروهای «ماهر الاسد» از استان درعا زیر نظر روسیه

تیپ چهارم به فرماندهی ماهر الاسد از اوایل اکتبر روند خروج از استان درعا را آغاز کرد و هم‌اکنون کاملا این استان را از نیروهای خود تخلیه کرده است.

میدل ایست نیوز: گزارش‌ها درباره عقب‌نشینی نیروهای تیپ چهارم سوریه به فرماندهی «ماهر الاسد» از استان درعا در جنوب سوریه، نشان‌دهنده اقدامات عملی روسیه برای اجرای تفاهماتش با طرف‌های بین‌المللی است.

از زمان ورود نظامی روسیه به پرونده تحولات سوریه، تیپ چهارم سوریه به فرماندهی ماهر الاسد، برادر رئیس جمهوری سوریه و مهره‌ای نزدیک به ایران، از گروه‌های متحد ایران در تشکیلات نظامی سوریه شناخته می شد.

تیپ چهارم از بزرگ‌ترین تشکیلات نظامی سوریه است که با ایران ارتباط مستقیم دارد.

تحولات جدید در راهی رخ داده که نقش طرف‌های خارجی غربی و اسرائیلی در توافق حل‌وفصل مسائل در درعا پس از اوج‌گیری تنش میان حکومت سوریه و مخالفان در این منطقه بر کم‌تر کسی پوشیده است. در چارچوب این توافق، مسکو متعهد شده که گروه‌های نزدیک به ایران را از مناطق جنوبی سوریه به‌خصوص اطراف جولان و قنیطره دور کند.

منابع میدانی به «العربی الجدید» خبر داده‌اند که تیپ چهارم از اوایل اکتبر روند خروج از استان درعا را آغاز کرد و هم‌اکنون کاملا این استان را از نیروهای خود تخلیه کرده است. این خروج البته شامل هنگ 666 که در غرب استان درعا مستقر است و مقر آن در 5 کیلومتری مرکز درعاست، نمی‌شود. نیروهای این هنگ اکثراً گروه‌هایی اند که با گردان‌های مخالف همکاری کرده‌اند و حاضر به ترک درعا نیستند.

استان درعا اخیرا شاهد بازآرایی نیروهای ارتش سوریه و دستگاه‌هی امنیتی آن بوده است. در این راستا، نیروهای امنیت نظامی سوریه در حومه غربی استان و نیروهای اطلاعات هوایی در حومه شرقی و سازمان امنیت حکومتی در شمال و سازمان امنیت سیاسی در گذرگاه مرزی نصیب با اردن مستقر شده‌اند.

حکومت سوریه همچنین از تیپ‌های 5 و 9 و 15 ارتش خود برای حفظ امنیت استان درعا استفاده می‌کند.

«سلیمان القرفان»، عضو کمیته تدوین قانون اساسی سوریه و از چهره‌های اپوزیسیون سوریه، ضمن تأیید گزارش‌ها درباره تخلیه استان درعا از نیروهای تیپ چهارم، تأکید می‌کند که این منطقه شاهد موج مهاجرت گسترده جوانان به سمت لیبی و بلاروس و امارات و اربیل و مناطق شمال سوریه بوده است.

به گفته القرفان، خروج این نیروهای متحد ایران از این منطقه، پیامی از جانب روسیه درباره پایبندی به تعهداتش در این باره است «اما واقعیت این است که این اقدام پس از آن انجام شده که حکومت مرکزی سوریه اطمینان یافته که دیگر از درعا خطری متوجه آن نیست».

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا