اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

وزیر آب مصر: کاهش حقابه‌مان پس از ساخت سد النهضه به افزایش مهاجرت غیرقانونی می‌انجامد

وزیر منابع آب مصر اظهار داشت هر گونه کمبود آب رود نیل منجر به بروز مشکلات اجتماعی و افزایش مهاجرت غیر قانونی خواهد شد.

میدل ایست نیوز: «محمد عبدالعاطی»، وزیر منابع آب مصر با بیان اینکه قاهره نرمش بسیاری در جریان مذاکرات مختلف سد النهضه از خود نشان داده است، اظهار داشت: هر گونه کمبود آب بر افراد شاغل در بخش کشاورزی تاثیر خواهد گذاشت و منجر به بروز مشکلات اجتماعی و افزایش مهاجرت غیر قانونی خواهد شد.

این سخنان عبدالعاطی در حالی است که «کلفو هورو»، مدیر پروژه سد النهضه در اتیوپی اعلام کرده است میزان پیشرفت این سد به 83 درصد رسیده و بارش‌های امسال فراتر از حد انتظار بوده است، لذا مرحله اول و دوم آبگیری سد النهضه با 18.5 میلیارد متر مکعب تکمیل شده است.

مدیر سد النهضه اظهار داشت: آمادگی‌ها برای تولید انرژی از سد با راه‌اندازی دو توربین به مقدار 700 میگاوات ادامه دارد.

از سوی دیگر، عبدالعاطی تصریح کرد: طرف اتیوپیایی اینگونه القا می کند که به دلیل تولید برق ناچار به آبگیری سد النهضه است، اما این مغایر با واقعیت است.

وی افزود: اتیوپی با دادن اطلاعات غلط و مدیریت یک طرفه سد منجر به بروز خسارت‌های در دولت‌های حوضه آبریز نیل یعنی مصر و سودان شده است.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی به فقرزدایی در این کشور منجر شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

همچنین بخوانید:

ریشه‌ اختلافات مصر، سودان و اتیوپی در سد النهضه چیست؟

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا