خبر اولسیاسی

رقابت صدر و گروه های مسلح برای انحلال تشکیلات مسلحی که وجود خارجی ندارند

یک مقام در دستگاه اطلاعات وزارت کشور عراق گفت که اعلام متقابل انحلال گروه های مسلح، بخشی از مجادلات میان صدر و گروه‌های مسلح است.

میدل ایست نیوز: فراخوان «مقتدی صدر» در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود به انحلال گروه‌های مسلح و تحویل سلاح آنها به فرماندهی کل نیروهای مسلح، با واکنش این گروه‌های مسلح مواجه شد که از صدر خواستند خود در این باره پیش‌گام شود و گروه‌های مسلح وابسته به خودش را منحل کند.

صدر یک روز بعد از آن اظهارات، روز جمعه با انتشار توئیتی نوشت: به عنوان اعلام حُسن نیت، انحلال لشکر الیوم الموعود و بسته شدن مقرهای آن را اعلام می‌کنم، یا آنها سلاح‌های خود را پیشتر به سرایا السلام تحویل داده‌اند یا اینکه دستور می‌دهم لشکر 313، 314 و 315 در سامراء سلاح خود را تحویل دهند و آنها اطاعت می‌کنند چرا که هنوز به ما و میهن‌شان وفادار هستند. او افزود که «سرایا السلام»، دیگر گروه وابسته به صدر، «در چارچوب الحشد الشعبی فعالیت می‌کند» به این معنا که یک گروه منظم زیر نظر فرماندهی کل است.

در برابر، گروه «ابوعلی العسکری»، سخنگوی کتائب حزب الله، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «سرایا الدفاع الشعبی» که را کسی نامش را هم نشنیده بود منحل کرده است.

از سوی دیگر، گروه موسوم به «هماهنگی نیروهای مقاومت اسلامی عراق» که چتر جامع گروه‌های مسلح است با انتشار بیانیه‌‌ای نه فقط به این فراخوان بی توجهی نشان داد، بلکه تأکید کرد که سلاح این گروه‌ها «برای از هم دریدن اشغالگران در لحظه موعود» (اشاره به موعد خروج نیروهای رزمی امریکایی) حاضر خواهد بود.

دولت عراق به این حرف و حدیث‌های رسانه‌ای واکنشی نشان نداد، اما یک مقام در دستگاه اطلاعات وزارت کشور عراق گفت که این بحث‌ها بخشی از مجادلات میان صدر و گروه‌های مسلح است.

به گفته این مقام چیزی به نام «سرایا الحشد الشعبی» وجود خارجی ندارد و چیزی شبیه «اصحاب الکهف» و «قاصم الجبارین» و امثال آن است که صرفا عناوینی است که کتائب حزب‌الله از آنها استفاده می‌کند.

این مقام افزود که اعلام انحلال لشکر «یوم الموعود» از جانب صدر هم غیر واقعی است چون این گروه پیشتر در سرایا السلام ادغام شده است.

به گفته این مقام اطلاعاتی عراقی، نیروهای سیاسی و گروه‌های مسلح از این مسائل خبر دارند و برای همین کتائب حزب‌الله در واکنش به اعلان صدر، یک گروه موهوم را منحل اعلام کرد.

در این باره «احمد السید هاشم»، عضو کتائب حزب الله، تأکید می‌کند که مقتدی صدر به بهانه اینکه سلاح «گروه‌های مقاومت» سلاح بی ضابطه است خواستار انحلال آنها می‌شود اما ــ به گفته وی ــ «این گروه‌ها بخشی از الحشد الشعبی هستند و سلاحشان متعلق به حکومت عراق است و انحلال یک گروه تابع حکومت و تابع دستور فرماندهی کل معنا ندارد».

او گفت که تلاش‌هایی برای منحل کردن الحشد الشعبی تحت این عنوان که مجموعه‌ای شبه‌نظامی هستند در میان سیاستمداران عراقی از جمله مقتدی صدر آغاز شده و این اظهارات خلاف قانون است و فقط به افزایش تنش در کشور کمک می‌کند.

«احمد العبیدی»، تحلیلگر سیاسی عراقی، نیز تأکید کرد که اقدام صدر درباره اعلام انحلال یک گروه نظامی موهوم به دور از هوشمندی سیاسی بود و اگر وی در این باره جدی است باید دستور انحلال سرایا السلام را بدهد یا آن را در تشکیلات ارتش ادغام کند.

به نظر العبیدی اقدام صدر صرفا یک کار نمایشی برای حمله به مخالفان سیاسی‌اش بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا