اقتصادیسرخط خبرها

پس از تصمیم امریکا و ژاپن، اوپک پلاس به تعدیل سیاست افزایش تدریجی تولید نفت می اندیشد

با مخالفت اوپک پلاس با تسریع در روند افزایش تولید نفت، امریکا می‌کوشد که مصرف‌کنندگان بزرگ را متقاعد کند که ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد کنند.

میدل ایست نیوز: نمایندگان کشورهای اوپک پلاس خبر دادند که با نگرانی از احتمال استفاده کشورهای مصرف‌کننده نفت از ذخایر استراتژیک نفتی خود به دعوت امریکا، احتمالاً در سیاست خود در افزایش تدریجی تولید نفت تجدید نظر خواهند کرد.

به گزارش «بلومبرگ»، هند تازه‌ترین مصرف‌کننده بزرگ نفت است که اخیرا به فکر استفاده از ذخایر استراتژیک نفتی خود افتاده است. پیش تر امریکا و ژاپن و بر  اساس برخی گزارش‌ها چین درصدد استفاده از این ذخایر برای مهار تورم ناشی از افزایش قیمت سوخت برآمده بودند.

با مخالفت اوپک پلاس با تسریع در روند افزایش تولید به بیش از 400 هزار بشکه در ماه، امریکا می‌کوشد که مصرف‌کنندگان بزرگ نفت را متقاعد کند که ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد کنند.

نمایندگان برخی کشورهای اوپک پلاس گفته‌اند که برخی اعضا از این اقدام مصرف‌کنندگان راضی نیستند و این مسئله مایه نگرانی آنها شده است.

قرار است هفته آینده، اعضای اوپک پلاس برای تعیین سیاست بازارهای نفت در ماه ژانویه، تشکیل جلسه دهند. ضمن اینکه قرار است «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا، امروز درباره قیمت سوخت در بازارهای جهانی سخنرانی کند و پیش‌بینی می‌شود که وی آزاد کردن 35 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت امریکا را اعلام کند.

منابع اقتصادی به «بلومبرگ» گفته‌اند که این سیاست، واکنش مصرف‌کنندگان بزرگ نفت به مخالفت اوپک پلاس با افزایش تولید به منظور کاهش قیمت‌ها بوده است.

«انجمن بین‌المللی انرژی» که دفتر مرکزی آن در ریاض است پیش‌بینی می‌کند که اوپک پلاس سیاست فعلی خود درباره افزایش تدریجی تولید را ادامه خواهد داد هرچند برخی عوامل خارجی پیش‌بینی‌نشده از جمله آزاد شدن ذخایر استراتژیک نفت کشورهای بزرگ یا محدودیت‌های دوباره ناشی از کرونا در اروپا ممکن است باعث تجدید نظر در این سیاست شود.

روز گذشته، در پی اعلام تصمیم ژاپن برای همراهی با امریکا در آزاد کردن ذخایر استراتژیک نفتی، قیمت نفت خام برنت تحویل ژانویه با کاهش 23 سنتی به 78.64 دلار رسید.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا