سرخط خبرهاسیاسی

اقلیم کردستان: ورودی آب از ایران به صفر رسیده است

70 درصد آب رودخانه سیروان از ایران تأمین می‌شود که ایران این آب‌ها را به مقدار صد در صد قطع کرده و مسیر رودخانه را تغییر داده است.

میدل ایست نیوز: اقلیم کردستان عراق از قطع کامل آب ورودی از ایران به این منطقه خبر داد.

«حسین حمه کریم»، سخنگوی وزارت کشاورزی و منابع آبی دولت ایالتی کردستان عراق، گفت که 70 درصد آب رودخانه سیروان از ایران تأمین می‌شود که ایران این آب‌ها را به مقدار صد در صد قطع کرده و مسیر رودخانه را تغییر داده است.

او افزود که ایران همچنین مسیر رودخانه‌های زاب بالا و زاب سفلی را تغییر داده و این وضعیت باعث کاهش شدید حجم آب در اقلیم کردستان عراق شده است.

این مقام اقلیم کردستان تأکید کرد که مسئله منابع آبی یک مسئله حاکمیتی است که باید از جانب دولت مرکزی عراق پیگیری شود.

روز چهارشنبه «مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق، در اظهاراتی تلویزیونی، تأکید کرد که ایران و ترکیه معاهده‌های بین‌المللی درباره آب‌های مشترک را نقض کرده‌اند.

این در حالی است که عراق در کنار دیگر کشورهای منطقه خشکسالی کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و مدت‌هاست که با ایران و ترکیه به عنوان کشورهای مصب بسیاری از رودخانه‌های خود درباره سدسازی‌های گسترده این کشورها مذاکره می‌کند.

الحمدانی افزود که ترکیه همه اطلاعات مربوط به سدها و ذخایر آبی خود را با عراق در میان گذاشته اما ایران آب را به صورت کامل به روی عراق بسته و ضررهای ناشی از خشکسالی را تقسیم نکرده است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا