سرخط خبرهاسیاسی

اتحادیه عرب در پرونده حقوق آبی عراق وارد عمل می شود

شورای وزارتی منابع آبی اتحادیه عرب تصویب کرده که این اتحادیه برای تأمین حقوق آبی عراق، به خصوص از ایران، وارد فعالیت دیپلماتیک شود.

میدل ایست نیوز: وزارت منابع آبی عراق خبر داد که شورای وزارتی منابع آبی اتحادیه عرب تصویب کرده که این اتحادیه برای تأمین حقوق آبی عراق، به خصوص از ایران، وارد فعالیت دیپلماتیک شود.

«حاتم حمید»، سخنگوی وزارت منافع آبی عراق، به روزنامه رسمی «الصباح» عراق گفت که این وزارتخانه از وزارت خارجه خواسته که پرونده آب‌های عراق را به محافل بین‌المللی بکشاند به خصوص در مورد ایران که از تابستان گذشته ورودی آب به عراق تقریباً به صفر رسانده است.

او گفت که اکثر شهرهای مرزی عراق با ایران تحت تأثیر این اقدام آسیب دیده‌اند ضمن اینکه بسته شدن رود‌های کارون‌ و کرخه باعث افزایش املاح در شط العرب شده است.

حمید تأکید کرد که استان دیالی شاهد توقف کشاورزی در فصل زراعتی زمستان و فصل زراعتی تابستان گذشته شده ضمن آنکه روستاهای مجاور مرز ایران در استان سلیمانیه هم با مشکل کمبود آب کشاورزی و آب شرب مواجه شده‌اند.

روز جمعه، «حسین حمه کریم»، سخنگوی وزارت کشاورزی و منابع آبی دولت ایالتی کردستان عراق، گفت که 70 درصد آب رودخانه سیروان از ایران تأمین می‌شود که ایران این آب‌ها را به مقدار صد در صد قطع کرده و مسیر رودخانه را تغییر داده است.

او افزود که ایران همچنین مسیر رودخانه‌های زاب بالا و زاب سفلی را تغییر داده و این وضعیت باعث کاهش شدید حجم آب در اقلیم کردستان عراق شده است.

این مقام اقلیم کردستان تأکید کرد که مسئله منابع آبی یک مسئله حاکمیتی است که باید از جانب دولت مرکزی عراق پیگیری شود.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا