خبر اولسیاسی

بالا گرفتن دوباره دعوا میان نیروهای سیاسی اهل سنت عراق بر سر توزیع مناصب

با وجود آشتی میان سران ائتلاف‌های «تقدم» و «عزم»، یک منبع سیاسی مطلع خبر داد که دعوا میان آنها  بر سر مناصب بار دیگر بالا گرفته است.

میدل ایست نیوز: با وجود تفاهمات و آشتی میان سران ائتلاف‌های «تقدم» و «عزم»، اصلی‌ترین تشکل‌های سیاسی اهل سنت عراق، یک منبع سیاسی مطلع خبر داد که دعوا میان آنها  بر سر مناصب بار دیگر بالا گرفته است.

به گزارش نشریه عراقی «العالم الجدید»، در حالی که سران ائتلاف «تقدم» به ریاست «محمد الحلبوسی» تأکید می‌کنند که دستابی به مناصب بالاتر حق آنهاست چون کرسی‌های بیشتری به دست آورده‌اند، سران ائتلاف «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» بر اصل «توافق» به عنوان عرف مرسوم در سیاست عراق تأکید می‌کنند.

یک منبع مطلع سیاسی تأکید کرده که اختلاف دو طرف به طور خاص بر سر وزارت دفاع است و موضوع بسیار جدی شده و اختلاف چنان شدید است که امکان دارد به مرحله نزاع سابق بازگردد.

وزارت دفاع در کنار وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور و دارایی پست‌های اصلی محسوب می‌شوند و در روند معمول توزیع مناصب میان قومیت‌ها  و فرقه‌ها سهم احزاب سنی است.

«سلام عجمی»، از سران ائتلاف تقدم، درباره این اختلافات تأکید می‌کند که مذاکرات در سطح سران دو ائتلاف جریان دارد و اختلاف بر سر مناصب موضوعی عادی است و به دشمنی نمی‌انجامد.

عجمی تأکید می‌کند که ائتلاف تقدم در انتخابات پیشتاز نیروهای سیاسی اهل سنت بوده و حکم حزب دموکرات در میان کردها و جریان صدر در میان شیعیان را دارد.

او می‌گوید که روند امور به صورت طبیعی پیش می‌رود و همه به توافق نهایی نزدیک‌اند و تفاهمات و ائتلاف‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

عجمی می‌افزاید که به زودی برای خروج کشور از وضعیت بحرانی، دولت تشکیل خواهد شد.

چند روز انتخابات پیش از موعد عراق که در 10 اکتبر 2021 برگزار شد، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، برای آشتی دادن الحلبوسی و الخنجر پا درمیانی کرد و توانست به دعوای شدید آنها که به حد فحاشی علنی رسیده بود پایان دهد.

از سوی دیگر، «محمد العبد ربه»، از سران ائتلاف عزم، تأکید می‌کند که تا کنون بحثی درباره توزیع مناصب میان ائتلاف‌های عزم و تقدم آغاز نشده و هنوز برای وارد شدن به این موضوعات زود است.

او می‌افزاید که این دو ائتلاف درباره توزیع مناصب با یکدیگر به تفاهم خواهند رسید و تأکید می‌کند که هنوز هیئت مذاکره‌کننده ائتلاف‌های عزم و تقدم برای مذاکره با گروه‌های سیاسی شیعه و کرد درباره تشکیل دولت جدید، تشکیل نشده است.

العبد ربه ادامه می‌دهد که صرف نظر از تعداد کرسی‌ها، باید اول فراکسیون بزرگ‌تر مجلس تشکیل شود و این فراکسیون لزوما از گروه‌هایی که کرسی‌های بیشتری به دست آورده‌اند تشکیل نمی‌شود.

به نظر می‌آید که اختلاف بر سر تشکیل دولت اکثریت سیاسی یا دولت توافقی موضوع مورد اختلاف تازه در فضای سیاسی عراق در روزهای آینده خواهد بود.

«مقتدی صدر» تأکید کرده که فقط در دولت اکثریت سیاسی مشارکت خواهد داشت و در صورت تشکیل دولت توافقی با آن همراهی نخواهد کرد. در عوض بسیاری از دیگر نیروهای سیاسی شیعه بر لزوم تشکیل دولت توافقی تأکید می‌کنند.

 

گروه‌های سیاسی و نامزدهای مستقل در انتخابات عراق چند کرسی به دست آوردند؟

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا