اجتماعیسرخط خبرها

عراق فردا رسما لوح باستانی گلگامش را تحویل می‌گیرد

وزارت فرهنگ عراق اعلام کرد فردا رسما لوح گلی و تاریخی گلگامش را تحویل خواهد گرفت.

میدل ایست نیوز:وزارت فرهنگ عراق اعلام کرد فردا دوشنبه رسما لوح گلی و تاریخی گلگامش را تحویل خواهد گرفت.

وزارت فرهنگ و آثار باستانی عراق در بیانیه‌ای از همه رسانه‌ها خواست تا در مراسم تحویل لوح گلگامش که در ساختمان وزارت فرهنگ عراق برگزار می شود، حضور یابند. این وزارتخانه اعلام کرد فردا دوشنبه رسما لوح گلی و تاریخی گلگاکمش را تحویل خواهد گرفت.

تلاش‌های وزارت فرهنگ، وزارت امور خارجه و سفارت عراق در واشنگتن با همکاری سازمان یونسکو و دولت امریکا منجر به بازگشت این لوح تاریخی به عراق شده است.

لوح سفالی «حماسه گلگامش» متعلق به دوران آشور بنی‌پال، فرمانروای آشوری که ۳۰ سال پیش از یکی از موزه‌های بغداد به سرقت رفته بود، بالاخره به عراق باز می‌گردد.

این لوح سفالی با قدمت 3500 سال که ارزش آن ۱.۷ میلیون دلار تخمین زده می‌شود در جریان حفاری‌های سال ۱۸۵۳ جزئی از ۱۲ لوحی بود که در ویرانه‌های کتابخانه آشور بنی‌پال کشف شد.

کارشناسان معتقدند که این لوح در سال ۲۰۰۳ به آمریکا قاچاق و به یک موسسه آثار هنری و عتیقه آمریکایی به نام «هابی لابی» فروخته شد و سپس در «موزه انجیل» این موسسه در شهر واشینگتن به نمایش گذاشته شد.

ماموران اداره امنیت ملی آمریکا در ادامه تحقیقات خود این لوح را در سپتامبر ۲۰۱۹ از موزه ضبط کردند. در پایان بررسی این پرونده در نیویورک دادگاه دستور بازگرداندن این لوح به عراق را صادر کرد.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا