اقتصادیخبر اولسیاسی

مواضع تند امانوئل مکرون علیه ایران در عربستان/ برنامه هسته ای ایران و انتخابات عراق و توافقات دوجانبه در بیانیه مشترک پاریس و ریاض

دو کشور نسبت به توسعه برنامه هسته‌ای ایران و آنچه عدم همکاری و شفافیت در قبال آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خوانده‌اند ابراز نگرانی شدید کردند.

میدل ایست نیوز: در پایان سفر رئیس جمهوری فرانسه به عربستان، دو کشور توافقات و یادداشت‌های تفاهمی در بخش‌های گوناگون امضا کردند.

در بیانیه مشترک ریاض و پاریس در پایان این سفر تأکید شده دو کشور بر گسترش همکاری‌ها برای تقویت امنیت خاورمیانه و مبارزه با دخالت‌ها و اقدام برهم‌زننده ثبات و امنیت در منطقه تأکید کرده و نشست بغداد را که در اوت گذشته برگزار شد گامی مهم و شایسته تقدیر در تقویت ثبات عراق و تقویت گفت‌وگوهای منطقه‌ای دانسته‌اند.

دو کشور همچنین نسبت به توسعه برنامه هسته‌ای ایران و آنچه عدم همکاری و شفافیت در قبال آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خوانده‌اند ابراز نگرانی شدید کرده و بر ضرورت برخورد با «فعالیت‌های ایران در سطح منطقه که خلاف امنیت منطقه است، از جمله جابه‌جایی پهپاد و موشک‌های بالستیک که به حمله به عربستان انجامید» تأکید کردند.

فرانسه همچنین تأکید کرده که مصمم به بستن راه ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

در مورد لبنان هم دو کشور بر ضرورت اجرای اصلاحات فراگیر در عرصه‌های گوناگون و انحصار سلاح به دست نهادهای حکومتی و جلوگیری از تبدیل لبنان به مبدأ اقداماتی که بر هم‌زننده امنیت و ثبات منطقه و نیز مبدأ قاچاق مواد مخدر و افزایش نقش ارتش لبنان در حفظ امنیت و ثبات کشور تأکید کردند.

در مورد یمن هم دو کشور بر اهمیت اقدامات نماینده سازمان ملل برای رسیدن به راه حل سیاسی فراگیر برای بحران یمن تأکید کردند.

آنها همچنین بر حمایت از تلاش‌های دولت عراق در مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت وثبات و یکپارچگی عراق و لزوم توقف دخالت‌های خارجی در امور داخلی عراق تأکید کرده و ضمن تحسین اجرای انتخابات در 10 اکتبر در عراق ابراز امیدواری کرده‌اند که دولت جدید عراق در آینده نزدیک تشکیل شود.

پاریس و ریاض در مورد بحران سوریه هم بر ضرورت اجرای قطع‌نامه 2254 شورای امنیت درباره حل سیاسی بحران سوریه و در مورد فلسطین نیز بر ضرورت تحقق راه حل دو کشوری در مرزهای 1967 با پایتختی قدس شرقی تأکید کردند.

در حاشیه این سفر همچنین قراردادی با شرکت ایرباس برای فروش 26 بالگرد غیر نظامی و نیز قراردادی درباره مدیریت خدمات آب شرب در ریاض و 22 شهر اطراف آن با شرکت فرانسوی ویولیا بسته شد.

شرکت ایرباس درباره مبلغ قرارداد خود برای فروش 26 بالگرد توضیحی نداده است.

شرکت آرامکو نیز از امضای 5 توافق‌نامه با شرکت‌های فرانسوی از جمله شرکت ژوسین در حوزه نفت و انرژی و انتقال سوخت اخبر داد.

دو کشور همچنین در تقویت همکاری‌ها در بخش هسته‌ای و مدیریت پسماند رادیواکتیو و همچنین توسعه خدمات گردشگری و موزه‌ای یادداشت‌ تفاهم‌هایی امضا کردند.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا