خبر اولسیاسی

مرد ورزش و اقتصاد و امنیت و سیاست خارجی؛ «طحنون بن زاید» کیست؟

طحنون بن زاید به علت فعالیت های چندجانبه اش به عنوان دومین شخصیت بانفوذ در امارات بعد از محمد بن زاید دانسته می شود.

میدل ایست نیوز: در یک دهه گذشته، امارات شاهد صعود ستاره شیخ «طحنون بن زاید» بود که مسئولیت حساس‌ترین پرونده‌ها از جمله پرونده ایران و یمن و همه مسائل امنیتی و همکاری اطلاعاتی با امریکا و اسرائیل و همچنین مدیریت مبارزه با کرونا و بهبود روابط با قطر و ترکیه و ایران را بر عهده دارد و رئیس چند نهاد عظیم اقتصادی در امارات است.

شبکه BBC طی گزارشی درباره شخصیت این چهره مهم اماراتی، نوشت که به لحاظ رسمی، در هرم قدرت در امارات، «طحنون بن زاید» بعد از خلیفه بن زاید، رئیس امارات، و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، و محمد بن راشد، حاکم دبی، در رتبه چهارم قدرت قرار دارد. اما در عمل محمد بن زاید حاکم اصلی امارات است و دست راست او طحنون بن زاید است.

طحنون از 1996 تا زمان وفات پدرش شیخ زاید بن سلطان آل نهیان در 2004، مسئولیت اداره خاص حاکم امارات را بر عهده داشت. وی پس از آن رئیس اداره سازمان هواپیمایی ریاستی شد.

طحنون بن زاید از کودکی به ورزش و به خصوص ورزش‌های رزمی تکواندو و کاراته علاقه‌مند بود و در ایام تحصیل در امریکا با ورزش جوجیتسو آشنا شد و این ورزش را به امارات وارد کرد. او بعد از بازگشت از امریکا، باشگاه ورزش‌های رزمی امارات را تأسیس کرد که میزبان یکی از بزرگ‌ترین مسابقات قهرمانی ورزش‌های رزمی در جهان است. او اولین اماراتی است که کمربند مشکی جوجیتسو گرفته است.

طحنون بن زاید در عرصه اقتصادی

جدا از ورزش، او در عرصه بازرگانی و اقتصادی هم فعالیت‌های چشمگیری دارد. در اواخر دهه 1990 گروه اقتصادی «رویال» را راه‌اندازی و ریاست آن را بر عهده گرفت که شامل ده‌ها شرکت با هزاران کارمند در بخش‌های مسکن و سرمایه‌گذاری و ساخت روبات و گردشگری است.

او همچنین رئیس هیئت مدیره بانک «ابوظبی الاول» است که با ادغام بانک‌های «الخلیج الاول» و «بنک ابوظبی الوطنی» ایجاد شده و از بزرگ‌ترین بانک‌های امارات است و خاندان سلطنتی در آن سهام بالایی دارند.

وی همچنین رئیس شرکت هلدینگ «العالمیة» است که مجموعه بزرگی از شرکت‌های فعال در بخش‌های گوناگون از جمله بیمه و پرورش ماهی را شامل می‌شود. در دوره ریاست وی، سرمایه این شرکت در سال 2020 به 4 میلیارد دلار رسید.

در ژانویه 2021، وی به ریاست «مجموعه 24» تعیین شد که شرکتی متخصص در عرصه هوش مصنوعی است.

نشریه «فایننشال تایمز» در مقاله‌ای تأکید کرد که الگوی این شرکت از شرکت‌های مشابه اسرائیلی گرفته شده به این معنا که مسئولان آن مقامات سابق وزارت دفاع هستند و تمرکز آن بر ارتباط هوش مصنوعی با صنایع دفاعی است.

همین شرکت با یک شرکت چینی در عرصه آزمایش و تولید واکسن کرونا در ابوظبی شریک شد.

طحنون بن زاید در لیست مجله فوربز در سال 2015، در رتبه پنجاهم ثروتمندترین شخصیت‌های جهان عرب جای گرفت.

طحنون بن زاید در عرصه امنیت

این امیرزاده اماراتی از سال 2013 وارد عرصه امنیتی شد. او در این سال به معاونت برادرش، هزاع بن زاید، مشاور امنیت ملی وقت امارات، منصوب شد.

او در حمله عربستان به یمن که از سال 2015 آغاز شد، مسئول هماهنگی نیروهای اماراتی و عربستانی در ائتلاف جنگ بود و بعدتر در فوریه 2016 خود مشاور امنیت ملی امارات شد.

در روند عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل هم رسانه‌های غربی گزارش کردند که این روند را طحنون بن زاید با یوسی کوهن، رئیس وقت موساد، مدیریت می‌کردند.

طحنون بن زاید در سیاست خارجی

از اوایل سال جاری میلادی، نشانه‌هایی آشکار شد که از تحول در سیاست خارجی امارات و فاصله گرفتنش از اختلافات منطقه‌ای خبر می‌داد.

در این راستا آشتی کشورهای شورای همکاری به طور خاص عربستان و امارات و بحرین رخ داد و طحنون بن زاید اولین مقام بلندپایه‌ای بود که از زمان آغاز اختلافات به دوحه سفر کرد.

در سپتامبر گذشته تصویری از طحنون بن زاید و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، و تمیم بن حمد، امیر قطر، با لباس‌ غیر رسمی منتشر شد که گفته می‌شد در سواحل دریای سرخ گرفته شده است.

در اوت همین سال، طحنون در ترکیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کشور دیگری که روابطش با امارات تیره شده بود دیدار کرد. این دیدار مقدمه سفر محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، به ترکیه را فراهم کرد که از آن به پایان «جنگ سرد» میان دو کشور یاد می‌شود.

در تازه‌ترین گام، وی روز گذشته به تهران سفر کرد. این اولین سفر مقامی بلندپایه از امارات به تهران از 2016 بود.

وی در این سفر با رئیس جمهوری و مشاور امنیت ملی ایران دیدار کرد و دفتر ریاست جمهوری ایران اعلام کرد که دعوتی رسمی از ابراهیم رئیسی برای سفر به امارات را ابلاغ کرده است.

این همه باعث می‌شود که طحنون بن زاید به عنوان دومین شخصیت بانفوذ در امارات بعد از محمد بن زاید دانسته شود.

منبع
BBC

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا