سرخط خبرهاسیاسی

تأکید کویت و عربستان بر ضرورت مشارکت کشورهای منطقه در هر توافق و تفاهم درباره برنامه هسته ای ایران

کویت و عربستان بر اهمیت تعامل جدی و اثرگذار درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و موضع مشترکشان در این پرونده تأکید کردند.

میدل ایست نیوز: کویت و عربستان بر اهمیت تعامل جدی و اثرگذار درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و موضع مشترکشان در این پرونده تأکید کردند.

بر اساس بیانیه رسمی مشترک صادره از دو کشور پس از سفر ولیعهد عربستان به کویت، این دو کشور ضمن تأکید بر تعامل جدی درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران خواستار پایبندی این کشور به قطع‌نامه 2231 و رعایت منافع و امنیت و ثبات کشورهای منطقه شدند.

آنان همچنین بر ضرورت مشارکت کشورهای منطقه در هر گونه توافق و تفاهم درباره مسائل هسته‌ای و موشکی ایران تاکید کردند و بر ضرورت احترام به حاکمیت کشورهای منطقه و رعایت اصول حسن هم‌جواری و همکاری برای تقویت امنیت و ثبات منطقه را خواستار شدند.

در این بیانیه مشترک همچنین دو کشور بر حمایت کامل خود از امنیت و ثبات عراق تأکید و از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در این کشور استقبال و ابراز امیدواری کردند که دولت عراق به فعالیت در مسیر تأمین امنیت و ثبات و توسعه و نابودی تروریسم و جلوگیری از دخالت‌های خارجی امور داخلی خود ادامه دهد.

آنها همچنین بر ضرورت اجرای اصلاحات فراگیر در لبنان و انحصار سلاح به دست حکومت مشروع این کشور به موجب قطع‌نامه‌های 1559 و 1701 شورای امنیت و عدم تبدیل لبنان به مبدأ هرگونه عملیات تروریستی یا مرکزی برای حضور گروه‌هایی که امنیت و ثبات منطقه را هدف قرار می‌دهند و نیز مبدأ صادرات مواد مخدر در منطقه تأکید کردند.

کویت و عربستان در مسئله سوریه نیز تأکید کردند که تنها راه حل مسائل سوریه راه حل سیاسی در چارچوب قطع‌نامه 2254 شورای امنیت و بیانیه ژنو و توقف همه دخالت‌های خارجی و پروژه‌های منطقه‌ای در این کشور است.

دو کشور درباره وضعیت یمن نیز بر ادامه تلاش‌ها برای حل سیاسی فراگیر یمن بر اساس طرح کشورهای خلیج و قطع‌نامه 2216 شورای امنیت و بر حمایت از اقدامات نمایده سازمان ملل در امور یمن تأکید و حملات انصارالله به فرودگاه‌ها و تأسیسات غیر نظامی در عربستان را محکوم کردند.

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا