خبر اولسیاسی

مک گورک: وجود «حکومت های ناکارآمد» خلاف منافع امریکاست/ در مسائل مربوط به ایران با متحدانمان هماهنگیم

«برت مک‌گورک»، تأکید کرد که مشارکت این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران خارج از چارچوب توافقاتش با شرکای خود در منطقه نیست.

نکات برگزیده مطلب
  • مذاکرات و مشورت‌ها با کشورهای متحد امریکا در منطقه درباره برنامه هسته‌ای ایران و امنیت منطقه ادامه دارد.
  • از تجربه‌های بسیار سخت گذشته درس‌های مهمی آموخته‌ایم و دیگر در پی اهداف غیر قابل تحقق نخواهیم رفت.
  • تصمیم درباره مذاکره با ایران تصمیم کشورهای مستقل است و این‌طور نیست که این کشورها از امریکا دستور بگیرند.
  • تنها راه حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران را بازگشت ایران به پایبندی‌های هسته‌ای خود است.
  • یک اصل مهم بر سیاست‌های دولت بایدن حاکم است و آن این اصل است که امریکا برای هیچ کاری «متحدانش در اروپا و خاورمیانه را دور نزند».
  • کشورهای منطقه یک مطالبه ساده درباره برنامه هسته‌ای ایران دارند و آن این است که این برنامه مسالمت‌آمیز باشد.
  • امریکا می‌خواهد که حکومت‌ها توانایی مواجهه با تهدیدها را داشته باشند، به خصوص در عراق.

میدل ایست نیوز: «برت مک‌گورک»، مسئول پرونده خاورمیانه در شورای امنیت ملی امریکا، تأکید کرد که مشارکت این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران خارج از چارچوب توافقاتش با شرکای خود در منطقه نیست.

او در سخنانی در «مرکز مطالعات و پژوهش‌های خلیج در واشنگتن» گفت که مذاکرات و مشورت‌ها با کشورهای متحد امریکا در منطقه درباره برنامه هسته‌ای ایران و امنیت منطقه ادامه دارد و دولت بایدن قرار نیست دوستان و متحدانش را «دور بزند».

مک گورک تأکید کرد که دولت امریکا امنیت جهان عرب را یکی از ارکان سیاست خارجی خود می‌داند و شراکت امنیتی و دفاعی برای رسیدن به هم‌افزایی ساختاری در امنیت را لازم می‌داند.

او گفت که سناریوی «حکومت‌های ناکارآمد» خلاف منافع امریکا در منطقه است و وجود چنین حکومت‌هایی راه را دخالت‌های ایران در کشورهایی که گرفتار چنین حکومت‌هایی هستند هموار می‌کند ضمن اینکه گروه‌های تروریستی از جمله داعش حکومت‌های ناکارآمد را فرصتی برای خود می‌دانند.

این مقام بلندپایه امریکایی تأکید کرد که امریکا یک کشور بزرگ جهان است که مسئولیت‌های جهانی دارد، اما وقتی موضوع اولویت‌بندی مطرح شود «باید از خودمان بپرسیم که می‌خواهیم چه کار کنیم، از تجربه‌های بسیار سخت گذشته درس‌های مهمی آموخته‌ایم و دیگر در پی اهداف غیر قابل تحقق نخواهیم رفت».

او درباره تلاش‌ کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات برای بهبود روابط با ایران گفت که امریکا از این تلاش‌ها حمایت می‌کند و افزود که وقتی شرکا با همدیگر همکاری کنند می‌توانند بر چالش‌های منطقه فائق آیند و افزود که تصمیم درباره مذاکره با ایران تصمیم کشورهای مستقل است و این‌طور نیست که این کشورها از امریکا دستور بگیرند.

مک گورک تنها راه حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران را بازگشت ایران به پایبندی‌های هسته‌ای خود دانست و از تحریم‌ها و اتفاق هسته‌ای که میراث دولت‌های گذشته امریکاست ابراز نارضایتی کرد.

وی تأکید کرد که سیاست‌های دولت بایدن با سیاست‌های ترامپ و اوباما کاملا متفاوت است و یک اصل مهم بر سیاست‌هایش حاکم است و آن این اصل است که امریکا برای هیچ کاری «متحدانش در اروپا و خاورمیانه را دور نزند».

او گفت که امریکا در همه مسائل با شفافیت کامل با متحدانش عمل کرده و با جدیت می‌خواهد که برنامه هسته‌ای ایران به جایی برگردد که جامعه بین‌المللی در آن دست بالا را داشته باشد و افزود که کشورهای منطقه یک مطالبه ساده درباره برنامه هسته‌ای ایران دارند و آن این است که این برنامه مسالمت‌آمیز باشد.

مک گورک تأکید کرد که امریکا نمی‌خواهد که تجربه حکومت‌های ناکارآمد در منطقه تکرار شود و دوباره شاهد عقبگرد باشیم و موضوع دوم این است که امریکا می‌خواهد که حکومت‌ها توانایی مواجهه با تهدیدها را داشته باشند به خصوص در عراق، « تا بتواند حاکمیت کامل خود را داشته باشد، این سیاست امریکا نیست، بلکه سیاست خود دولت عراق است که همه گروه‌های مسلح را به کنترل درآورد».

او افزود که وضعیت کنونی لبنان هم طوری است که ایران می‌تواند از آن بهره‌برداری کند و از کشورهای منطقه خواست که مانع از این کار شوند و لبنان را دوباره به میدان نفوذ خود بازگردانند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا