سرخط خبرهاسیاسی

پشت پرده سفر اخیر وزیر امور خارجه اسرائیل به مصر چه بود؟

منابع دیپلماتیک مصری اعلام کردند طرف اسرائیلی می‌خواست تا روند و اقدامات عادی‌سازی میان تل‌آویو و قاهره را علنی کند؛ امری که قاهره همچنان با علنی شدن آن مخالف است.

میدل ایست نیوز: منابع دیپلماتیک مصری جزئیات سفر پنجشنبه گذشته «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه اسرائیل به قاهره را اعلام کرد و افزودند: مقامات مصری استقبال چندانی از ابتکار لاپید در تحویل علنی چندین قطعه اثر باستانی به قاهره از خود نشان ندادند؛ آثاری که به صورت غیر قانونی از مصر خارج شده بود.

یکی از این منابع مصری در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار داشت: مصر ترجیح می‌داد تا این امر به شکل متعارف و مرسوم آن و از طریق کمیته‌های فنی صورت گیرد نه اینکه آثار یاد شده در مراسم رسمی و دارای صبغه سیاسی تحویل داده شود.

وی گفت: طرف اسرائیلی از رهگذر این اقدام می‌خواست تا روند و اقدامات عادی‌سازی میان تل‌آویو و قاهره را علنی کند؛ امری که قاهره همچنان با علنی شدن آن مخالف است.

این مقام مصری ادامه داد: مسئولان مصری خواهان تداوم مخفی‌کاری بخش اعظم روابط خود با اسرائیل هستند تا بخش پنهان روابط دو طرف از بخش علنی آن بزرگتر باشد زیرا این افکار عمومی مصر به این پرونده حساسیت بسیاری دارند.

وی اظهار داشت: لاپید و اعضای دولت اسرائیل در مقطع کنونی به دنبال افزایش میانگین سفرها به قاهره هستند تا صبغه عادی‌سازی را به مناسبات خود با قاهره بیفزایند و دیگر کشورهای عربی را به عادی سازی روابط با خود تشویق کنند.

این مسئول مصری درباره پرونده‌های مورد بحث در این سفر گفت: هدف اصلی دیگر لاپید از این سفر، حل سوء تفاهم ایجاد شده بود که به تاخیر در سفر «عباس کامل»، رئیس دستگاه اطلاعات مصر به اسرائیل انجامید؛ سفری که قرار بود ماه گذشته در رابطه با قرارداد تبادل اسری میان اسرائیل و حماس انجام شود.

وی در ادامه گفت: مسئولان مصری در سفر مذکور به لاپید گفتند اگر اسرائیل به دنبال تداوم تماس‌ها با قاهره درخصوص کاهش تنش در نوار غزه و عدم بروز درگیری مجدد با گروه‌های فلسطینی است، باید تسهیلات فوری درخصوص افزایش حجم کالاهای وارداتی به غزه و تحرک‌بخشی به مبادلات تجاری با این منطقه انجام دهد.

وزارت امور خارجه اسرائیل شامگاه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد لاپید در سفر به مصر با عباس کامل دیدار و درباره مسائل سیاسی و اوضاع نوار غزه و نیز تعمیق همکاری‌ها برای حفظ ثبات منطقه‌ای رایزنی کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است، لاپید همچنین در دیدار با السیسی درخصوص مقابله با تروریسم، بی ثباتی، تلاش‌های ایران برای تبدیل شدن به کشوری هسته‌ای و مساله فلسطین تبادل نظر کرده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا