خبر اولسیاسی

چارچوب هماهنگی به زودی کمیته های مذاکره کننده برای تشکیل دولت در عراق تشکیل می دهد

«فاضل الفتلاوی» گفت که با دیدار سران چارچوب هماهنگی با مقتدی صدر در نجف اشرف بسیاری از مسائل به سمت حل شدن خواهد رفت.

میدل ایست نیوز: در حالی که ائتلاف فتح در دادخواستی به دادگاه فدرال خواستار ابطال انتخابات شده، یکی از سران این ائتلاف خبر داد که به زودی کمیته های مذاکره کننده برای تشکیل دولت جدید عراق تشکیل خواهد شد.

«فاضل جابر الفتلاوی»، از سران ائتلاف فتح، در گفت‌وگو با نشریه رسمی الصباح تأکید کرد که طی چند روز آینده شاهد تشکیل کمیته‌های مذاکره‌کننده از جانب چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه برای آغاز مذاکره با احزاب اهل سنت و کُرد خواهیم بود.

او گفت که با تأیید نتایج نهایی انتخابات عراق از جانب دادگاه فدرال، تحرکات سیاسی چارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت جدید تسریع خواهد شد.

الفتلاوی افزود که با دیدار سران چارچوب هماهنگی با مقتدی صدر در نجف اشرف بسیاری از مسائل به سمت حل خواهد رفت و تأکید کرد که همه طرف‌های عضو چارچوب هماهنگی در این دیدار حضور خواهند داشت.

او گفت که این دیدار موجب روشن شدن مسائل خواهد شد و در آن دستور کاری تعریف خواهد شد که وضعیت مرحله آینده عراق و مسئله «فراکسیون اکثریت» و «ائتلاف جریان صدر با چارچوب هماهنگی» را موجب خواهد شد و افزود که عدم توافق میان این دو گروه مشکلاتی ایجاد می‌کند.

همزمان محمد حسام الحسینی، عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق، به «الصباح» گفت که مشکلات درون نیروهای سیاسی شیعه همچنان ادامه دارد و همه منتظر تصمیم شیعیان درباره انتخاب نخست‌وزیر آینده هستند.

او گفت که ادامه این اختلافات مانع از توافق درباره شخص نخست‌وزیر آینده می‌شود.

الحسینی افزود که در حال حاضر مسئله این است که نتایج اعلام شده توسط کمیساریا برای بسیاری قابل قبول نیست و در این وضعیت مذاکره نیروهای سیاسی معترض برای ائتلاف معنا ندارد.

او گفت که سه سناریو برای مرحله آینده قابل پیش‌بینی است: نخست اینکه وضعیت کنونی ادامه پیدا کند و دولتی ضعیف و عقیم تشکیل شود، دوم اوضاع به تنش خیابانی کشیده شود، سوم اینکه نیروهای سیاسی آرایش سیاسی تازه‌ای برای اساس مبانی متفاوتی ایجاد کنند که به برقراری وضعیت بهتری بینجامد.

«حسن العذاری»، رئیس فراکسیون جریان صدر، نیز بر اهمیت تغییر در روند سیاسی کشور و کنار گذاشتن منطق سهمیه‌بندی و توزیع منصب و ثروت میان تشکل‌ها تأکید کرد.

او بار دیگر گفت که موضع جریان صدر تشکیل دولت اکثریت ملی قدرتمند با همکاری احزاب سیاسی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا