خبر اولسیاسی

منابع ایرانی: اروپایی ها در پی تعیین سقف زمانی برای مذاکرات وین هستند/ ایران مطلقا زیر بار نمی رود

طرف های غربی به منظور تحت فشار قرار دادن طرف ایرانی و گرفتن امتیازات بیشتر اشاراتی به تعیین سقف زمانی برای مذاکرات وین کرده اند.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه در ایران تأکید کرد که طرف های غربی در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای با ایران می خواهند پایان دسامبر جاری را سقف زمانی این مذاکرات تعیین کنند.

این منابع ایرانی گفته اند که طرف های غربی به منظور تحت فشار قرار دادن طرف ایرانی و گرفتن امتیازات بیشتر اشاراتی به تعیین سقف زمانی برای مذاکرات کرده اند.

این منابع گفته اند که طرف های غربی یعنی انگلستان و فرانسه و آلمان بدون هماهنگی با چین و روسیه به سمت تعیین این سقف زمانی رفته اند، و افزوده اند که روسیه و چین نسبت به این اقدامات طرف های اروپایی اعتراض دارند.

بر اساس این گزارش، هیئت ایرانی با قاطعیت با این فشارهای اروپایی درباره تعیین سقف زمانی مخالفت و تأکید کرده که آماده ادامه مذاکره برای رسیدن به توافقی «استوار و غیر شتابزده» است به خصوص که «در روزهای گذشته مذاکرات خوبی برای تعیین موارد اختلافی انجام شده است».

منابع ایرانی تأکید کرده اند که طرف های اروپایی تحت فشار امریکا و اسرائیل حاضر به پذیرش درخواست ایران درباره رفع تحریم ها، که اصل مشکلات و اختلافات به آن برمی گردد، نیستند در حالی که عقب نشینی های بزرگی را از ایران انتظار دارند که فراتر از توافق هسته ای است.

این منابع اشاره غرب به تعیین سقف زمانی را تاکتیکی برای افزایش فشارها برای ایران و واداشتن آن به ترک موضوع رفع همه تحریم ها دانسته و افزوده اند که این روش اروپایی ها به نتیجه نمی رسد و اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد.

روز گذشته «علی باقری»، رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی، گفت که رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای وین مشروط به «وجود اراده جدی و آمادگی عملی در طرف مقابل برای اجرای همه تعهدات مربوط به توافق هسته ای بدون هیچ استثنایی است».

او افزود که اولویت اصلی ایران رفع تحریم های غیر قانونی علیه ایران است و تأکید کرد که هنوز مذاکرات در این باره وارد مرحله جدی نشده است.

شب گذشته نیز نمایندگان دائم بریتانیا، آلمان و فرانسه در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک با انتقاد از مواضع هسته‌ای ایران در مذاکرات وین هشدار داده اند که ایران و قدرت‌های بزرگ به سرعت در حال رسیدن به پایان راه توافق برجام هستند.

این بیانیه که روز گذشته در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک توسط «نیکلاس دی ریوایر»، سفیر فرانسه قرائت شد می گوید که برنامه هسته‌ای ایران هرگز به اندازه امروز پیشرفته نبوده است و صلح و امنیت بین المللی و نظام جهانی منع اشاعه را تضعیف می کند.

این بیانیه می افزاید: «ایران از مصالحه هایی که پس از چندین هفته مذاکرات سخت به دست آمده بود، عقب نشینی کرده و در عین حال درخواست‌های حداکثری بیشتری را ارائه کرده است. ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که تشدید برنامه هسته‌ای ایران، برجام را به‌ طور کامل از بین خواهد برد.»

سه قدرت اروپایی می افزایند: «اکنون درهای دیپلماتیک برای ایران برای انجام یک توافق کاملا باز است. ایران باید بین فروپاشی برجام و یک توافق منصفانه و جامع به نفع مردم و ملت ایران یکی را انتخاب کند.»

آنها هشدار دادند: «ادامه تشدید تنش هسته‌ای ایران به این معنی است که ما به سرعت در حال رسیدن به پایان راه هستیم.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر سه شنبه نشستی درباره اجرای برجام و قطعنامه 2231 برگزار کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا