سرخط خبرهاسیاسی

بررسی امنیت هسته ای در منطقه در دیدار گروسی و السیسی

رئیس جمهوری مصر در دیدار مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روابط مصر و آژانس و تقویت همکاری‌ها در عرصه امنیت هسته‌ای را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز: «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، در دیدار «رافائل گروسی»، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روابط مصر و آژانس و تقویت همکاری‌ها در عرصه امنیت هسته‌ای را بررسی کرد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر ریاست جمهوری مصر، السیسی امروز در دفتر خود در قاهره با گروسی دیدار و بر اهمیت تقویت روابط مصر با آژانس و اجرای بالاترین استانداردهای امنیت هسته‌ای تأکید کرد.

او ضمن قدردانی از تلاش‌های آژانس بین‌المللی در استفاده از علوم و فناوری‌های هسته‌ای در سطح جهان و حمایت از تلاش‌ها برای گسترش صلح و امنیت در جهان، تأکید کرد که آژانس در تقویت ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه مسئولیتی مضاعف دارد.

السیسی همچنین تأکید کرد که مصر با راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای الضبعه در پی استفاده از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به منظور توسعه در کشور است.

رافائل گروسی نیز در این دیدار بر حمایت آژانس از پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای الضبعه تأکید کرد و آن را گام مهمی در استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی در مصر دانست.

او همچنین بر امکان استفاده از دور تازه کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل که در سال 2022 در قاهره برگزار خواهد شد، برای افزایش آگاهی درباره خطر این تغییرات تأکید کرد.

در بیانیه دفتر رئیس جمهوری مصر آمده که وزیر برق، وزیر خارجه، و «عباس کامل» رئیس سازمان امنیت عمومی مصر در این جلسه حضور داشتند.

از سوی دیگر، مدیر آژانس بین‌‌المللی انرژی هسته‌ای در دیدار جداگانه با «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر، کمک به ایجاد منطقه خالی از سلاح هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه را بررسی کرد.

هفته گذشته رئیس سازمان نیروگاه‌های هسته‌ای مصر اعلام کرد که نیروگاه هسته‌ای ضبعه با ظرفیت کامل 4800 مگاواتی در سال 2030 به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

«امجد الوکیل»، رییس سازمان نیروگاه‌های هسته‌ای مصر، گفت که بر اساس جدول زمانی تعیین‌شده با شرکت روس‌اتم، اولین رآکتور این نیروگاه با توان 1200 مگاوات در سال 2022 به بهره‌برداری خواهد رسید.

الوکیل افزود که این سازمان متعهد به اجرای این جدول زمانی تا رسیدن به تولید برق 4800 مگاواتی در نیروگاه اتمی ضبعه است.

به گفته این مقام مصری، این نیروگاه شامل 4 رآکتور هسته‌ای از نوع VVER 1200  نسل 3 پلاس است که از بالاترین استانداردهای ایمنی برخوردار است و توانایی مقاومت در برابر حوادث غیر مترقبه مثلاً اصابت هواپیما با وزن 400 تن و سرعت 150 متر در ثانیه را دارد.

وی افزود که امتیاز دیگر این رآکتورها عدم تأثیر منفی بر محیط زیست اطراف و تضمین عدم نشت تشعشعات اتمی است.

به موجب قراردادهای ساخت این نیروگاه که در 11 دسامبر 2017 میان مصر و شرکت روس‌اتم بسته شد، روسیه علاوه بر ساخت نیروگاه، تأمین سوخت آن برای همیشه و نیز آموزش تکنسین‌های مصری را به مدت 10 سال بر عهده دارد و تأسیساتی نیز برای انبارکردن ضایعات هسته‌ای خواهد ساخت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا