اقتصادیسیاسی

برگزاری کنفرانس شراکت ترکیه و آفریقا با حضور ده ها مقام آفریقایی در استانبول

در کنفرانس شراکت ترکیه و آفریقا سندی 5 ساله شامل گام‌های عملی و ملموس در عرصه‌های تجاری و صنعتی و کشاورزی تنظیم خواهد شد.

میدل ایست نیوز: سومین دور کنفرانس شراکت ترکیه و آفریقا با سخنرانی وزیر خارجه ترکیه در استانبول آغاز به کار کرد.

به گزارش آناتولی، «مولود چاوش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس با اشاره به مشارکت 16 رئیس جمهور و نخست وزیر و 102 وزیر ازجمله 26 وزیر خارجه از قاره آفریقا، تأکید کرد که هدف از این شراکت برقراری روابط راهبردی و بلندمدت با کشورهای این قاره است.

او گفت که رئیس جمهوری ترکیه تاکنون 50 سفر به 30 کشور آفریقایی انجام داد و خطوط هوایی ترکیه از مهم‌ترین پل‌های ارتباط میان کشور آفریقایی و دیگر قاره‌های جهان است.

وزیر خارجه ترکیه گفت که در این کنفرانس سندی 5 ساله شامل گام‌های عملی و ملموس در عرصه‌های تجاری و صنعتی و آموزشی و اطلاعاتی و زیرساختی و کشاورزی و بهداشتی تنظیم خواهد شد.

او تأکید کرد که ترکیه از روند مبارزه با تروریسم در آفریقا حمایت می‌کند و از «همکاری کشورهای آفریقایی در مبارزه با گروه تروریستی گولن» قدردانی کرد.

چاوش اوغلو گفت که ترکیه از اتهام «استعمارگری» مبراست و از ثبات سیاسی در این قاره حمایت می‌کند و با هرگونه تلاش برای برکنار کردن دولت‌های منتخب از روش‌های خشونت‌آمیز مخالف است.

او همچنین تأکید کرد که ترکیه 2.5 میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای آفریقایی کمک خواهد کرد و به زودی با رونمایی از واکسن داخلی «تورکواک» برای صادرات آن به این کشورها مذاکرات را آغاز خواهد کرد.

در حاشیه این کنفرانس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، با همتای نیجریه ای خود دیدار کرد.

 

همچنین بخوانید:

از بین‌النهرین تا آفریقا؛ رویای احیای امپراطوری عثمانی / بخش نخست

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا