اقتصادیخبر اول

رونمایی وزیر دارایی ترکیه از «الگوی اقتصادی جدید» در این کشور

با ادامه روند کاهش ارزش لیر ترکیه، وزیر دارایی این کشور به رؤسای بانک های این کشور درباره الگوی اقتصادی جدید توضیح داده است.

میدل ایست نیوز: با ادامه روند کاهش ارزش لیر ترکیه، اتحادیه بانک‌های ترکیه اعلام کرد که وزیر دارایی این کشور به این اتحادیه درباره الگوی اقتصادی جدید در این کشور توضیح داده است.

به گزارش الجزیره این اتحادیه در بیانیه‌ای تأکید کرد که «نورالدین النبطی»، وزیر دارایی ترکیه، به اتحادیه بانک‌ها و سازمان نظارت بانکی و مدیران بانک‌های ترکیه گفته که دولت الگوی اقتصادی تازه‌ای را پیش گرفته که بر پایه سود سپرده پایین تعریف شده است.

این بیانیه افزوده که بانک‌های ترکیه از امکانات خود برای تأمین نیازهای مالی خانواده‌ها در چارچوب اقتصاد آزاد استفاده می‌کنند.

این در حالی است که با اجرای سیاست‌های جدید دولت ترکیه برای کاهش سود سپرده، روند کاهش ارزش لیر ترکیه ادامه دارد و تقریبا هر روز رکورد تازه‌ای را ثبت می‌کند.

روز جمعه قیمت هر دلار در بازارهای ترکیه به عدد بی سابقه 17 لیر رسید.

ارزش لیر ترکیه در سال جاری میلادی 55 درصد کاهش یافته که 37 درصد آن در 30 روز گذشته بوده است.

همزمان «توسیاد»، بزرگ‌ترین اتحادیه اصحاب صنعت و تجارت ترکیه از دولت خواستند که سیاست پولی خود را تغییر دهد و به «اصول علم اقتصاد» بازگردد.

این اتحادیه تأکید کرده که این سیاست‌ها هم به شرکت‌ها و هم به شهروندان آسیب می‌زند.

بانک مرکزی ترکیه در چهارمین اقدام پیاپی سود سپرده را با یک درصد کاهش به 14 درصد رساند. همزمان رئیس جمهوری ترکیه حقوق پایه در این کشور را با افزایش حدود 80 درصدی 4250 لیر اعلام کرد.

بانک مرکزی ترکیه در مدتی کوتاه یعنی از ماه سپتامبر تا کنون با صدور 4 بخشنامه سود سپرده را از 19 درصد به 14 درصد کاهش داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، علنا بر مخالفت خود با بالا بودن سود سپرده تأکید کرده و آن را عامل تورم دانسته است.

او اخیرا در اظهاراتی بالا بودن سود سپرده را «اصل و فرع همه مشکلات» خواند و تأکید کرد که تا پیش از انتخابات پیش رو در سال 2023 می‌خواهد تورم را به 5 درصد برساند.

اردوغان از زمانی که در ترکیه زمام قدرت را به دست گرفته برای کاهش سود سپرده‌های بانکی تلاش بسیاری را آغاز کرد. در سال 2003 سود سپرده در ترکیه 50 درصد بود که تا سال 2008 به 25 درصد رسید و سپس روند کاهشی خود را تا 15 درصد در سال 2012 ادامه داد. در سال 2014، ترکیه توانست سود سپرده را به 9 درصد و در سال 2017 به 7.8 درصد برساند.

اما «ناجی اغبال» رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه، در ماه‌های پایانی سال 2020 سود سپرده را به 17 درصد و در مارس گذشته به 19 درصد رساند تا اینکه اردوغان او را برکنار کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا