سرخط خبرهاسیاسی

عراق: به زودی هیئتی برای مذاکره بر سر رهاسازی آب به سمت تالاب الحویزه به ایران می رود

وزارت منابع آبی عراق خبر داد به زودی هیئتی از عراق برای مذاکره بر سر رهاسازی آب به سمت تالاب الحویزه به ایران می رود.

میدل ایست نیوز: وزارت منابع آبی عراق با تاکید بر تداوم بحران کم آبی در تالاب الحویزه واقع در دو استان میسان و بصره به دلیل توقف ورود آب به آن از سوی ایران، اعلام کرد که یک هیئت از عراق به زودی برای مذاکره در این خصوص به ایران خواهد رفت.

«حاتم حمید»، مدیرکل مرکز ملی مدیریت منابع آبی عراق گفت: تالاب الحویزه 8 ماه است که با قطع آب از سوی ایران مواجه شده که این امر کاهش سطح آب را به دنبال داشته و همزمان افزایش گرمای هوا نیز موجب تبخیر بالای آب و شدت گرفتن بحران شده است.

وی افزود: وزارت منابع آبی آب رود الکحلاء را به سمت تالاب الحویزه رهاسازی کرده اما کافی نیست و در صورتی که آب سیلاب از ایران رهاسازی نشود، این وضعیت ادامه خواهد داشت.

حمید تصریح کرد که به دلیل کم آبی به مدت سه سال، سطح ذخیره سازی محدود است و ما در تلاشیم از سیلاب های جاری از رودهای ایران و سیلاب جاری از واسط و دیالی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد یونسکو از کم آبی تالاب الحویزه اطلاع دارد و آن را از فهرست میراث جهانی خارج نخواهد کرد زیرا دلایل کم آبی از سوی عراق و عمدی نیست بلکه به دلیل کمی آب ورودی به آن است.

این مسئول عراقی با تاکید بر اینکه طرحی برای استفاده از آب باران و سیلاب و سایر آب ها برای هدایت به سمت این تالاب وجود دارد اما به همکاری ایران و رهاسازی آب از دو رود الطیب و دویریج به این تالاب نیاز داریم.

وی در پایان تاکید کرد به زودی هیئتی عراقی برای مذاکره بر سر رهاسازی آب به ایران خواهد رفت.

پیش از این وزارت محیط‌زیست عراق نسبت به احتمال خارج شدن تالاب الحویزه واقع در میسان از فهرست میراث جهانی به دلیل خشک شدن هشدار داد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا