اقتصادیسرخط خبرها

وزیر راه ایران از امضای قریب الوقوع قرارداد راه آهن شلمچه-بصره با عراق خبر داد

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت طی روزهای آتی قرارداد راه آهن شلمچه-بصره با طرف عراقی امضا می شود.

میدل ایست نیوز: «رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی ایران خبر داد که در روزهای آینده قرارداد کوریدور شلمچه – بصره را با عراق امضا خواهند و ایران به دریای مدیترانه متصل می شود.

قاسمی بر تاکید بر احداث و تکمیل زیرساخت‌های ریلی برای افزایش درآمدهای ترانزیتی ایران گفت: درآمدهای ترانزیتی در بخش حمل و نقل ریلی کمتر از درآمدهای اساسی کشور نیست و باید کریدورهای اصلی نظیر راه آهن شلمچه – بصره به احداث برسند.

وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به اقدامات جدید در بخش حمل و نقل در قالب طرح تحول حمل و نقل اظهار داشت: هر چند اقدامات بسیار موثر و تحولاتی در این حوزه در حال انجام است اما نمی‌توانیم از جزئیات آن در حال حاضر صحبت کنیم. در حال حاضر برای تکمیل زیرساخت‌ها در بخش حمل و نقل قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی در حال امضا است که به زودی قرارداد راه آهن شلمچه – بصره با عراقی‌ها امضا می‌رسد و ما به مدیترانه وصل می‌شویم.

پیش از این سفیر ایران در بغداد و وزیر حمل و نقل عراق درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه راه آهن شلمچه – بصره بحث و تبادل نظر کردند.

خط‌آهن شلمچه-بصره در ادامه راه‌آهن خرمشهر-شلمچه (به طول 17 کیلومتر که در سال 90 تکمیل شد)، قرار دارد و در صورت تکمیل این حلقه مفقوده ریلی در کنار رشد و توسعه ترانزیت ریلی، مسیر ریلی کربلا نیز هموار می‌شود، در حال حاضر خط ریلی از بصره تا کربلا هم فعال است و با تکمیل این 32 کیلومتر حلقه مفقوده، زائران ایرانی می‌‌توانند از طریق قطار به شلمچه و سپس بصره و کربلا بروند.

همچنین با تکمیل این حلقه مفقوده امکان اتصال ریلی تا کشورهای شرق مدیترانه‌ و ‌بندر لاذقیه سوریه نیز فراهم می‌شود و تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر رخ خواهد داد.

منبع
اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا