سرخط خبرهاسیاسی

لاوروف: امریکایی‌ها دیر یا زود از سوریه خارج خواهند شد/ کُردها به فکر گفت‌وگو با دمشق باشند

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد حضور نظامی امریکا در سوریه دیر یا زود به پایان خواهد رسید و کُردها باید رویکرد خود در قبال گفت‌وگو با دولت سوریه را مشخص کنند.

میدل ایست نیوز: «سرگی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد حضور نظامی امریکا در سوریه دیر یا زود به پایان خواهد رسید و کُردها باید رویکرد خود در قبال گفت‌وگو با دولت سوریه را مشخص کنند.

لاوروف در مصاحبه با شبکه RT Arabic گفت: اهداف واقعی حضور نظامی امریکا در سوریه روشن است و خود امریکایی‌ها این امر را پنهان نکرده‌اند و علنا بر منابع هیدروکربنی، میادین نفتی و اراضی کشاورزی شرق فرات اعمال تسلط کردند و کُردها را با همه ابزارهای ممکن به جدایی از سوریه تشویق کردند؛ این موضوعی است که همه از آن اطلاع دارند.

وی گفت: این وضعیت درخصوص مواضع ترکیه هم بسیار پیچیده است و آنکارا «یگان‌های مدافع خلق» را که با ایالات متحده امریکا هم‌پیمان هستند، سازمانی تروریستی می‌خواند و آنها را مرتبط با پ ک ک می داند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: کُردها باید خودشان به ویژه بازوان سیاسی این گروه یعنی حزب اتحاد موکراتیک و شورای دموکراتیک سوریه رویکرد خود را مشخص کنند.

لاوروف گفت: کُردها هنگامی که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری پیشین امریکا اعلام کرد قصد دارد تمام نیروهایش را از سوریه خارج کند، فورا از روسیه خواستند تا در آغاز گفت‌وگوها با دولت سوریه کمک کند اما پس از چند روز که پنتاگون تصریح کرد نیرذوهای امریکایی در سوریه باقی می‌مانند؛ اهتمام‌شان به گفت‌وگو با دمشق رنگ باخت.

وی تصریح کرد: باید دانست که امریکایی‌ها سرانجام از سوریه خارج خواهند شد اما آنها (کُردها)اکنون نیز با مشکلاتی از جمله در اردوگاه الرکبان و منطقه‌ای به عرض 55 کیلومتر در اطراف پایگاه التنف مواجه هستند و نمی‌توانند بر این مناطق اعمال کنترل کنند لذا مجرمان و تروریست‌های بسیاری در میان آوارگان مخفی شده اند.

لاوروف در پایان با تاکید بر لزوم موضع‌گیری اصولی کُردها و گفت‌وگو با دمشق اظهار داشت: امریکایی‌ها خواهند فهمید که حضورشان در سوریه به سودشان نیست اما مادامی که در این کشور حضور نظامی دارند ما با آنها در گفت‌وگو خواهیم بود تا اتفاقی روی ندهد همچنین ما گفت‌وگوهایی درخصوص فرایند سیاسی و چشم‌اندازهای اجرای مصوبات شورای امنیت انجام می دهیم.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا