سیاسی

با شکست مذاکرات با حماس درباره غزه و مبادله اسرا، تل آویو پیشنهادهای تازه ای تهیه می کند

رسانه‌های اسرائیلی از شکست دور تازه مذاکرات اسرائیل و گروه‌های فسلطینی با وساطت مصر برای آتش‌بس بلندمدت در نوار غزه و مبادله اسرا خبر دادند.

میدل ایست نیوز: رسانه‌های اسرائیلی از شکست دور تازه مذاکرات اسرائیل و گروه‌های فسلطینی با وساطت مصر برای آتش‌بس بلندمدت در نوار غزه و مبادله اسرا خبر دادند.

نشریه «جروزالم پست» در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر کرد تأکید کرد که دور تازه مذاکرات روز دوشنبه انجام شده و به بن‌بست رسیده و افزود که وزارت دفاع اسرائیل در حال تهیه پیشنهادهای تازه برای جلوگیری از توقف کامل مذاکرات است.

در 6 ماه گذشته، گروه‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه با وساطت مصر مذاکراتی را برای رسیدن به آتش‌بس بلندمدت در نوار غزه و مبادله اسرا انجام داده‌اند.

روز یکشنبه یک هیئت امنیتی مصری برای دیدارهای جداگانه با سران جنبش حماس و جهاد اسلامی به منظور حفظ ثبات در نوار غزه و جلوگیری از هرگونه تنش احتمالی با اسرائیل وارد نوار غزه شد.

این هیئت با «یحیی السنوار»، رئیس جنبش حماس در نوار غزه، دیدار کرد.

«صلاح البردویل»، عضو دفتر سیاسی حماس، گفت که هر یک از طرف‌ها در مسئله مبادله اسرا ملاحظات داخلی خودش را دارد و افزود که اسرائیل پیشنهاد حماس را که دو ماه پیش بر سر آن با مصر به توافق رسیده بود رد کرده است.

البردویل گفت که این پیشنهاد شامل آزادی افراد سالخورده و زنان اسیر فلسطینی توسط اسرائیل و در برابر ارائه اطلاعات درباره سربازان اسرائیلی که حماس آنها را اسیر کرده و فیلم از آنها می‌شد و افزود که اسرائیل می‌خواهد که بابت دریافت این اطلاعات هیچ هزینه‌ای ندهد و چنین چیزی قابل قبول نیست.

او تأکید کرد که مذاکرات درباره پرونده اسرا دو ماه است که متوقف شده است.

از سوی دیگر، «ایمن الرقب»، عضو جریان اصلاحی جنبش فتح، تأکید کرد که حماس پیشنهاد آزادی دو اسیر نظامی اسرائیلی در برابر 500-700 اسیر فلسطینی را داده اما اسرائیل با اینعدد موافق نیست و پیشنهاد را رد کرده است.

او افزود که «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل، در دیداری که با رئیس جمهوری مصر در ماه سپتامبر داشت از جمله این پیشنهاد را بررسی کرد اما در نهایت از بیم مسائل داخلی در اسرائیل، موضوع مسکوت گذاشته شد.

همزمان برخی منابع خبر داده‌اند که قرار است هیئتی از حماس به زودی در چارچوب مذاکرات غیر مستقیم با اسرائیل درباره تبادل اسرا به قاهره سفر کند.

مصر می‌کوشد که توافقی بلندمدت میان رهبران غزه و اسرائیل ایجاد شود تا امکان ارسال کمک‌های انسانی به غزه و بازسازی آن فراهم شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا