خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

فواد حسین در نشست خبری با امیر عبداللهیان: بهتر است دیداری مستقیم میان امریکا و ایران صورت گیرد

وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود با بیان اینکه وضعیت تنش میان تهران و واشنگتن به صورت مستقیم بر اوضاع عراق تاثیر می‌گذارد، گفت: بهتر است دیداری مستقیم میان طرف امریکایی و ایرانی صورت گیرد.

میدل ایست نیوز: «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق پس از دیدار و گفتگو با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود در نشست خبری مشترک با وی حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

سفر وزیر راه ایران به عراق برای پیگیری راه آهن شلمچه به بصره

وزیر امور خارجه ایران در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای عراقی گفت: در ترکیب هیأت عراقی برخی مسئولان امنیتی عراق و مقامات وزارت خارجه این کشور را داریم. با وزیر خارجه گفت‌وگوهای دقیقی درباره پرونده‌های قابل پیگیری روابط دوجانبه داشتیم.

امیرعبداللهیان افزود: مصمم هستیم راه آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود و هفته آینده وزیر راه به عراق می‌رود.

تسریع در پیگیری پرونده شهید سلیمانی

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: تأکید کردیم همکاری کمیته قضایی ایران و عراق در پیگیری پرونده شهید سلیمانی کار را با سرعت بیشتری دنبال کنند.

امیرعبداللهیان درباره لغو روادید بین دو کشور نیز اظهار داشت: در خصوص لغو روادید گفت‌وگوهایی را امروز داشتیم، در ایران آمادگی داریم در تکمیل بحث لغو روادید هوایی بین دو کشور، لغو کامل روادید بین دو کشور اجرایی شود.

وی در ادامه به بحث خروج امریکا از خاک عراق اشاره و عنوان کرد: خبری از همتای عراقی شنیدیم که خروج نیروهای نظامی امریکا از عراق را تایید می‌کند.

ایران مجموعه‌ای از پیشنهادات عملی را به طرف عربستانی ارائه داد

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد:‌ منتظر هستیم پاسخ قانع کننده‌ای از عربستان بشنونم، هفته گذشته موافقت عربستان برای صدور ویزا برای سه دیپلمات ما به عنوان دیپلمات‌های مستقر نزد سازمان همکاری اسلامی در جده دریافت کردیم.

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان بیان داشت: به کوشش فؤاد حسین و مصطفی الکاظمی ما در دور آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شرکت خواهیم کرد. از مساعی جمیله دولت عراق برای رفع سوءتفاهمات و بازگشت روابط به حالت طبیعی تشکر کنم. ایران مجموعه‌ای از پیشنهادات عملی را به طرف عربستانی ارائه داد و طرف سعودی پیشنهادات ایران را با نگاه مثبت بررسی کردند و ان‌شاءالله هیأت‌های دو کشور در آینده نزدیک در بغداد گردهم می‌آیند. امیدواریم هیأت‌های فنی از سفارتخانه‌ها بازدید کنند.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص انتقال سفیر ایران در یمن نیز گفت: یکبار دیگر مایلم از تلاش‌های صمیمانه عراق برای اعزام پرواز اختصاصی و انتقال سفیر ایران برای تکمیل درمانش به تهران تشکر کنم.

امیرعبداللهیان درباره مبالغ ایران در بانک‌های عراق نیز اظهار داشت: روابط ایران و عراق در همه زمینه‌ها در هم تنیده است، درخصوص صادرات برق و گاز همکاری‌های نزدیکی بین تهران و بغداد وجود دارد. پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های متنوع به ویژه توسط بخش‌های خصوصی ایران در عراق در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: ما در پایانه‌های مرزی توافق کردیم علاوه بر تبادلات روزانه در برخی پایانه‌ها تردد ترانزیتی هم تسهیل شود. گفت‌‌وگوهایی داشتیم درباره اهمیت بازگشایی مرز بوکمال که می‌تواند مشکلات غذایی دارویی و بازسازی سوریه را رفع کند. روابط در همه حوزه‌ها به خوبی در جریان است. روابط تهران و بغداد در تمامی سطوح راهبردی است.

موضع برخی کشورهای اروپایی در مذاکرات هسته ای سازنده نیست

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات در وین نیز اظهار داشت: در دور اخیر مذاکرات وین بعد از دو مرحله گفت‌وگو توانستیم به سند و دستورکار واحدی برسیم و پیشرفت مهمی در دو دور مذاکرات قبلی بود. در مذاکرات پیش رو در مجموع موضع برخی از کشورهای اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیدم امیدواریم طرف فرانسوی به نقش سازنده کمک کند و واقع بینانه آنچه را مرتبط با حقوق ملت ایران است محقق شود.

وی افزود: مشکل دوم درباره سه کشور اروپایی این است که در عمل هیچ ابتکار جدیدی را در مذاکرات از خودشان نشان ندادند. در مذاکرات پرچالش با سه کشور و ۱+۴ موفق شدیم نظرات ایران را در پیش نویسی که از هفته آینده موردر بحث قرار می گیرد به تایید شفاهی همه طرف‌ها برسانیم. مورا و بورل تلاش می‌کنند به نقش خودشان به عنوان هماهنگ کننده با جدیت متمرکز شوند. نقش آنها را مثبت می‌بینیم. طرف آمریکایی به صورت نانوشته برخی پیام‌ها را به داخل جلسه می‌فرستد و پاسخ‌های لازم را دریافت می‌کند.

وزیر خارجه ایران گفت: ایران با حسن نیت و با جدیت و مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و 10 امتیاز بگیرند ایران زیر بار آن نخواهد رفت. سند ما رسیدن به تعهداتی است که همه طرف‌ها در برجام به آن اشاره کردند. این‌که می‌گویند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند می‌گوییم اگر می‌خواهید نگرانی شما برطرف شود تمامی تحریم‌های برجامی باید برطرف شود. هر زمان طرف‌های مقابل اراده جدی خود را نشان دهند روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها از تعهدات به برجام سخن بگوییم.

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه توضیحات خود درباره مذاکرات وین از مواضع روسیه و چین در مذاکرات هسته ای قدردانی کرد.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی گفت:‌ هفته گذشته هیأتی از وزارت نیرو به ترکیه داشتیم و این موضوع در دستورکار ثابت ایران و عراق قرار دارد. فؤاد حسین به خوبی اشاره کرد بحران آب در منطقه موضوع جدی است. پیشرفت‌های خوبی در رودخانه اروندرود و لایروبی آن حاصل شده است و در مورد سدسازی ها در منطقه و نحوه بهره‌برداری از رودهای مرزی گفت‌وگوهای ثابت ایران ادامه می‌یابد و امیدواریم با توجه به وجه مشترکی که بین ایران، عراق، سوریه و ترکیه در استفاده از برخی از رودها وجود دارد، به نتیجه مرضی الطرفین برسیم.

 عراق حامل هیچ پیامی از سوی امریکا برای ایران نیست

در مقابل، وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه وضعیت تنش میان تهران و واشنگتن به صورت مستقیم بر اوضاع عراق تاثیر می‌گذارد، اظهار داشت: بهتر است دیداری مستقیم میان طرف امریکایی و ایرانی صورت گیرد.

فواد حسین با بیان اینکه امریکایی‌ها و ایرانی‌ها به طرف ایرانی در مذاکرات فیمابین اعتماد دارند، گفت: ما حامل هیچ پیامی از سوی امریکا برای ایران نیستیم و منافع ما حکم می کند که به دو طرف در گفت‌وگوها کمک کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق ادامه داد: به زودی خسارت ناشی از حمله به کنسولگری ایران در کربلا به این کشور پرداخت خواهد شد.

وی همچنین از عربستان بابت همکاری در انتقال سفیر ایران در یمن تشکر کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا