اقتصادیخبر اول

سرمایه گذاری عراق در تولید گاز و افزایش تولید فرآورده های نفتی

کشور عراق به علت پتانسیل ضعیف سرمایه گذاری مجبور به سوزاندن میلیاردها فوت مکعب گاز همراه با استخراج نفت است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه آناتولی، «احسان عبد الجبار»، وزیر نفت عراق از طرحی برای افزایش تولید گاز همراه با استخراج نفت در استان بصره در جنوب عراق به میزان 400 میلیون فوت مکعب تا سال 2023 خبر داد.

عبد الجبار در بیانیه ای گفت سال 2023 شاهد اضافه شدن 400 میلیون فوت مکعب به شرکت گاز بصره از نیروگاه ارطاوی خواهیم بود.

شرکت گاز بصره در سال 2013 تاسیس شد و پروژه مشترکی است به مدت 25 سال بین شرکت گاز جنوب با 51 درصد سهام که متعلق به دولت عراق است و شرکت نفت شل با 44 درصد از سهام و 5 درصد باقی مانده متعلق به شرکت ژاپنی میتسوبیشی است.

وزیر نفت عراق همچنین گفت در مرحله اول، 200 میلیون فوت مکعب گاز سرمایه ‌گذاری می‌شود و پس از 6 ماه، 200 میلیون فوت مکعب دیگر با سرمایه ‌گذاری گاز همراه در میادین رمیله، زبیر و قرنه غربی اضافه می‌شود.

وی در ادامه افزود این پروژه به میزان 65 درصد تکمیل شده است.

عبد الجبار همچنین به این نکته اشاره کرد که در آغاز سال 2023 شاهد کاهش چشمگیر سوزاندن گاز ناشی از استخراج نفت در همه میادین تولیدی خواهیم بود.

کشور عراق به علت پتانسیل ضعیف سرمایه گذاری مجبور به سوزاندن میلیاردها فوت مکعب گاز همراه با استخراج نفت است.

بر اساس آمار وزارت نفت عراق، تولید گاز در عراق در حال حاضر حدود 2.7 میلیارد فوت مکعب است.

طبق برآوردهای قبلی وزارت نفت عراق، این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دارای ذخایر تخمینی 132 تریلیون فوت مکعب گاز است که 700 میلیارد آن به علت توانایی ضعیف در بهره برداری از آن سوزانده شده است.

طی ماه‌های گذشته، عراق برای تامین نیاز نیروگاه‌ های تولید برق و توقف عملیات سوزاندن گاز در سال 2024 با شرکت‌ های چینی و شرکت فرانسوی توتال قراردادهایی برای سرمایه ‌گذاری گاز همراه با استخراج نفت منعقد کرده است.

به نوشته وبگاه الجزیره، احسان عبد الجبار، وزیر نفت عراق از راه اندازی پروژه سرمایه گذاری گاز با شرکت آمریکایی بیکر هیوز در دو میدان نفتی جنوب این کشور با ظرفیت 200 میلیون فوت مکعب گاز در روز خبر داد.

وزیر نفت عراق در سخنانی در حین اعلام راه اندازی این پروژه تاکید کرد که پس از بیش از 3 سال انتظار و کار مستمر، پروژه سرمایه گذاری گاز در میادین ناصریه و غراف آغاز شده است که یک گام مهم اقتصادی است.

شرکت بیکر هیوز، سرمایه گذاری گاز همراه با استخراج نفت را در دو میدان نفتی در استان ذی قار بر عهده خواهد گرفت.

وزیر نفت عراق در ادامه به این نکته اشاره کرد که وزارت او در حال حاضر در حال انجام مذاکراتی با شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری گاز در میدان عکاش در استان انبار (غرب کشور) است که بخشی از برنامه دولت عراق برای سرمایه گذاری گاز در این کشور است.

عبدالجبار در مورد بازار نفت پیش بینی کرد که قیمت نفت خام تا پایان سال جاری در حد 65 دلار برای هر بشکه باقی بماند و در سه ماهه اول سال آینده به 70 دلار برسد.

میانگین صادرات نفت خام عراق با در نظر گرفتن صادرات اقلیم کردستان، 3.4 میلیون بشکه در روز است.

به نوشته وبگاه الجزیره، عبدالجبار گفت که پالایشگاه کربلا که در جنوب بغداد در حال ساخت است در سپتامبر سال آینده شروع به کار می کند و کار ساخت و ساز آن از 90 درصد فراتر رفته است.

وی همچنین افزود که این پالایشگاه به محض اینکه به طور کامل آغاز به کار کند، کشور عراق را از 90 درصد واردات محصولات نفتی بی نیاز می کند.

پالایشگاه کربلا شامل 35 واحد عملیاتی و خدماتی است که 4 واحد آن برای تولید بنزین است.

عراق در حال حاضر شاهد کمبود 35 درصدی فرآورده های نفتی است که این کشور را وادار به واردات برای جبران آن می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا