سرخط خبرهاسیاسی

میشل عون: لبنان برای خروج از بحرانش به 6 یا 7 سال زمان نیاز دارد

رئیس جمهوری لبنان فساد را عامل بحران کنونی لبنان دانست و گفت خروج لبنان از وضعیت کنونی به 6 یا 7 سال زمان نیاز دارد.

میدل ایست نیوز: «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان با بیان اینکه کشورش برای خروج از بحران به 6 یا 7 سال زمان نیاز دارد، عامل وضعیت کنونی لبنان را فساد عنوان کرد.

عون در یک مصاحبه در شب میلاد حضرت مسیح (ع) گفت تغییر در راه است و رخ خواهد داد و این تغییر فکری و عملی خواهد بود.

رئیس جمهوری لبنان افزود: به دلیل اشتباه، دزدی، فساد و ناکامی در نظام لبنان به این روز افتاده و این وضعیت تغییر خاصی را به دنبال دارد اما این تغییر به زمان نیاز دارد و لبنان برای خروج از بحران کنونی اش، نیازمند 6 یا 7 سال زمان است.

عون همچنین تصریح کرد: آنچه لبنانی ها امروز از آن رنج می برند و در این وضعیت زندگی می کنند، نتیجه اقدامات افرادی است که پیش از این مسئولیت برعهده داشتند و زندگی شهروندان به آنها سپرده شده بود.

بحران سیاسی و اقتصادی لبنان که از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد شدیدترین دوران بی‌ثباتی کشور از زمان پایان جنگ داخلی پانزده ساله این کشور در سال ۱۹۹۰ است.

از شروع بحران اقتصادی اخیر ارزش پول ملی لبنان حدود ۹۰ درصد سقوط کرده و بیکاری به شدت افزایش یافته است.

بهای کالاهای اساسی و نرخ تورم به شکل سرسام آوری افزایش یافته است و نهادهای مدنی و کارشناسان اقتصادی می‌گویند که حدود نیمی از جمعیت کشور اکنون زیر خط فقر هستند.

دولت لبنان سال گذشته اعلام کرد که قادر نیست بدهی‌های خارجی خود را بپردازد و ذخایر ارز خارجی بانک مرکزی لبنان که اقتصادش به شدت به واردات وابسته است به شدت کاهش یافته است.

جامعه بین‌المللی و نهادهای مالی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول کمک مالی به لبنان را به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی عمیق و تشکیل دولت مستقل از نفوذ احزاب و گروه‌های سیاسی مشروط کرده‌اند.

دولت قبلی لبنان در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شدند و یا به شدت آسیب دیدند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا