اقتصادیخبر اول

افزایش قیمت آرد و تعطیلی برخی نانوایی ها در عراق

به علت کمبود آب، مساحت زمین های کشاورزی عراق به میزان نصف کاهش یافته است و این کشور در سال آینده ناچار به واردات 50 درصد از نیاز خود خواهد بود.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه العربی الجدید، برای ماه دوم، قیمت نان در عراق به علت کاهش آرد گندم و افزایش دو برابری قیمت آن در بازارهای داخلی در حال افزایش است.

این در حالی است که به علت پیش بینی کاهش تولید گندم در این فصل به دلیل کمبود آب و کاهش میانگین باران های موسمی، برای ممانعت از وخیم ترشدن بحران هشدار داده شده بود.

قیمت یک کیسه آرد به وزن 50 کیلوگرم از حدود 17 دلار به 30 دلار افزایش یافته و قیمت محصولاتی از همان مواد با کیفیت بالاتر به حدود 50 هزار دینار (حدود 40 دلار) رسیده و این امر، صاحبان نانوایی ها را به افزایش قیمت نان وادار کرده است.

این در حالی است که نانوایی های دیگر، وزن نان را کاهش داده اند یا آرد خوب را با آرد دیگری با کیفیت پایین مخلوط کرده اند تا تفاوت قیمت را جبران کنند.

وزارت بازرگانی عراق که مسئولیت اصلی این پرونده را بر عهده دارد، تأکید کرد که قصد دارد با تشکیل کمیته‌هایی برای پیگیری بازار داخلی و کار نانوایی ها، راه ‌حل‌های سریع را برای بحران قیمت آرد به دفتر «مصطفی کاظمی»، نخست ‌وزیر عراق ارائه کند.

وزارت بازرگانی همچنین به این نکته اشاره کرد که این بحران ساختگی است، نه بیشتر و نه کمتر و دولت جدیت دارد تا مقادیر لازم آرد را در بازارها عرضه کند تا باعث ایجاد هراس در بین شهروندان نشود.

با این حال، منابع دولتی در بغداد به العربی الجدید تأکید کردند که قراردادهای میان تاجران و احتکار کردن برخی شرکت های تجاری در ایجاد مشکل کمبود آرد از نوع آرد صفر که بهترین کیفیت را دارد، موثر بوده است، در حالی که در مقابل، مقادیر زیادی آرد با ناخالصی بالا وارد بازار شده است.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند که این بحران پس از فراهم کردن مقادیر زیادی از آرد و وارد کردن آن به بازار در حال حل شدن است.

«رحیم العتابی»، مشاور اتاق بازرگانی بغداد به وبگاه العربی الجدید گفت: کشور عراق از سال 2018، واردات گندم را متوقف کرده است و پس از آنکه تولید داخلی گندم و جو سالانه به بیش از 4.5 میلیون تن رسید، بر توانایی های کشاورزی خود به طور کامل تکیه کرده است.

وی در ادامه افزود این بحران غیرمنتظره نبود و از سال 2018 انتظار آن می رفت و همه نشانه ها حاکی از آن بوده است که کشور عراق به علت کمبود آب و کاهش مساحت زمین های کشاورزی شاهد بحران بزرگ آرد خواهد بود.

به علت کمبود آب، مساحت زمین های کشاورزی عراق در زمستان کنونی به میزان نصف کاهش یافته است، یعنی عراق امسال تنها 2.25 میلیون تن گندم تولید می کند، در حالی که نیاز کشور حدود 4.5 میلیون تن است و این بدین معنا است که این کشور در سال آینده ناچار به واردات 50 درصد از نیاز خود خواهد بود.

رحیم نسبت به وخیم تر شدن بحران آرد هشدار داد، به ویژه پس از اعلام وزارت کشاورزی عراق مبنی بر اینکه غلات کشاورزی در سال آینده تنها 50 درصد نیاز کشور را تامین خواهد کرد، به این معنی که نزدیک به 40 میلیون عراقی برای تهیه نان که غذای اصلی شهروندان عراق به شمار می آید رنج خواهند کشید.

«عباس العطافی»، عضو مجلس نمایندگان منحل شده عراق گفت: بحران آرد که با افزایش قیمت ها و نبود راه حل های واقعی دولت برای مقابله با آن آغاز شده است از وقوع انقلاب نان در عراق، به ویژه با افزایش شاخص های فقر و بیکاری در سراسر کشور خبر می دهد.

وی در ادامه افزود شرایط اقتصادی عراق به علت شکست سیاست های اقتصادی و مالی دولت در حال افت شدید است، به ویژه پس از تصمیم به افزایش قیمت دلار در برابر قیمت دینار عراق که بر شهروندان به شدت تاثیر گذاشت و باعث افزایش بسیار قیمت تمام مواد غذایی در بازار شد.

«بسام الحیالی»، صاحب یک نانوایی به وبگاه العربی الجدید گفت که وی به علت افزایش شدید قیمت آرد و سختی تهیه آن مجبور به بستن نانوایی خود و اخراج کارگران آن شده است.

وی در ادامه افزود بیشتر خانواده های عراقی، آرد را به مقادیر زیاد ذخیره کرده اند که همین امر نیز به میزان بسیاری در کمبود آرد در بازار موثر بوده است.

شهروندان کم بضاعت به علت کمبود جایگزینی برای نان و شرایط مالی نامناسب، بیشترین آسیب را از بحران موجود نان در منطقه متحمل می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا