خبر اولسیاسی

عراق به دنبال ساخت پهپادهای دوربرد و خرید سامانه پدافند هوایی S-500

عراق اعلام کرد که در صدد واردات سامانه دفاعی جدید و پیشرفته در سال جاری میلادی و آغاز تولید پهپادهای دوربرد است.

میدل ایست نیوز: عراق اعلام کرد که در صدد واردات سامانه پدافند هوایی جدید و پیشرفته در سال جاری میلادی و آغاز تولید پهپادهای دوربرد است.

سرلشکر «معن السعدی»، فرمانده نیروی پدافند هوایی عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که آسمان کشور کاملا امن است و هیچ‌گونه خطر یا اختلال امنیتی در آن مشاهده نشده است.

او تأکید کرد که هیچ هواپیمایی در آسمان عراق بدون موافقت رسمی حکومت عراق و به موجب اختیارات موکول شده از فرمانده کل نیروهای مسلح به وزیر دفاع و فرمانده پدافند هوایی در آسمان عراق پرواز نمی‌کند و افزود که پرواز جنگنده‌های ائتلاف هم بدون اجازه انجام نمی‌شود.

السعدی افزود که عراق به سامانه‌های دفاعی ضد پهپادی مجهز است اما تعداد این سامانه‌ها محدود و اندک است و دولت و شخص نخست‌وزیر و وزیر دفاع پیگیر تهیه سامانه‌های ضد پهپادی پیشرفته‌تری برای تأمین امنیت مناطق حیاتی در بغداد و دیگر استان‌ها هستند.

او گفت که پدافند هوایی عراق طرح جامعی را در این باره تنظیم کرده که به تأیید شورای دفاع رسیده و شرکت‌های بزرگ جهانی پیشنهادهای خوب تسلیحاتی داشته‌اند که برخی از آنها بعد از دیدارها و آزمایش‌های میدانی به تأیید نهایی رسیده و بعد از صدور مجوزهای لازم قراردادهای آنها بسته می‌شود.

فرمانده پدافند هوایی عراق درباره تسلیحات عراق نیز گفت که تهیه سلاح عراق از یک کشور انجام نمی‌شود و عراق متناسب با نیازهای خود با طرف‌های گوناگون مذاکره می‌کند و افزود که هر سامانه‌ای که عراق وارد می‌کند باید متناسب با آب‌وهوای عراق باشد و برخی سامانه‌های پیشرفته در هوای گرم عراق به‌درستی عمل نمی‌کنند.

او از برنامه گسترده برای تولید پهپادهای نظامی خبر داد و گفت که عراق در تولید پهپادهای دوربرد پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و می‌کوشد که به پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان در عرصه پدافند هوایی دست پیدا کند.

سرلشکر السعدی درباره خرید سامانه  S-300 گفت که این سامانه قدیمی شمرده می‌شود و عراق در پی دستیابی به سامانه S-500 یا سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته از دیگر کشورهای جهان است.

او گفت که سیستم راداری پیشرفته‌ای در عراق وجود دارد که اخیرا نیز سرویس و به‌روزسازی شده و در سال 2022 هم سیستم راداری تازه‌ای وارد عراق خواهد شد.

وی افزود که قراردادهای تسلیحاتی موضوع پیچیده‌ای است و چون پیشنهادهای متعددی از چندین کشور ارائه می‌شود و در این باره نمی‌شود به کاتالوگ‌ها بسنده کرد و باید در دیدارهای حضوری آزمایش میدانی انجام شود.

السعدی تأکید کرد که در سال 2021 قراردادهای مهمی بسته شد و در سال 2022 نیز قراردادهایی بسته خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا