خبر اولسیاسی

تهران: آماده وساطت بین عربستان و یمن هستیم/ تشکیل بلوک تهران و ریاض و آنکارا به نفع همه است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفت که اگر عربستان بخواهد و در صورتی که طرف یمنی هم بپذیرد، ایران حاضر است میان دو طرف میانجی‌گری کند.

میدل ایست نیوز: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفت که اگر عربستان می‌خواهد مشکلش با یمن حل شود و در صورتی که طرف یمنی هم بپذیرد، ایران حاضر است میان دو طرف میانجی‌گری کند.

«محمود عباس‌زاده مشکینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی  ایرنا با بیان اینکه ایران دولت فعلی ایران به کشورهای همسایه و منطقه اولویت داده‌ است، افزود: تهران مشکلی با تنش‌زدایی و رفع مشکلات با همسایگان و از جمله ریاض ندارد اما اقدامات گذشته عربستان علیه ایران، در کنار برخی موضع‌گیری‌ها و سیاست‌های کنونی، باعث کندشدن روند مذاکرات می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: ایران برای بهبود روابط پیش‌قدم شده‌ و صادقانه به‌دنبال منافع کشورهای منطقه است اما به شرطی که طرف مقابل نیز صادقانه وارد تعامل شود. ایجاد روابط حسنه و یک بلوک قدرت منطقه‌ای با حضور ایران، عربستان و ترکیه به نفع همه خواهد بود.

او گفت که یمن کشور مستقلی است و ما هم علاقه‌مندیم که اختلاف عربستان و یمن حل شود و افزود: هرگاه هر دو طرف از ما خواستند و توافق کردند که جمهوری اسلامی بیاید داوری کند، منعی نداریم؛ به شرطی که هر دو کشور بخواهند. یمن یک ایالات جمهوری اسلامی نیست؛ کشوری مستقل است. دو کشور، خود مسائل‌شان حل کنند اما اگر هر دو طرف از ایران درخواست کردند، کمک می‌کنیم.

مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تاکنون چند دور مذاکره را با هدف رفع تنش‌ها با وساطت بغداد انجام داده‌اند. تاکنون اطلاعات یا بیانیه رسمی در مورد نتایج این گفت‌وگوها بیان نشده‌است اما گمانه‌زنی‌هایی در مورد مثبت و سازنده بودن آن از سوی برخی مقام‌ها بیان‌ می‌شود.

قرار است به زودی دور تازه ای از این مذاکرات در بغداد برگزار شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا