سرخط خبرهاسیاسی

توافق اولیه دو حزب بزرگ کردستان عراق بر سر منصب ریاست جمهوری

یکی از سران اتحادیه میهنی کردستان فاش کرد که حزب متبوعش با حزب دموکرات کردستان بر سر منصب ریاست جمهوری توافق کرده اند اما اختلاف بر سر نامزد این پست است.

میدل ایست نیوز: «غیاث السورچی»، از سران اتحادیه میهنی کردستان امروز دوشنبه از توافق اولیه حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان درخصوص منصب ریاست جمهوری عراق خبر داد.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «شفق نیوز» گفت: تاکنون توافق نهایی بر سر نامزد ریاست جمهوری عراق صورت نگرفته است.

السورچی در ادامه افزود: توافق بر سر اینکه منصب ریاست جمهور سهم کردهاست توافق وجود دارد اما حزب دموکرات کردستان هنوز نامزدی برای ریاست جمهوری معرفی نکرده است.

این عضو اتحادیه میهنی کردستان بیان کرد که اختلاف بین دو حزب کرد بر سر منصب ریاست جمهوری نیست بلکه بر سر نامزد این منصب است. اتحادیه میهنی اصرار دارد که نامزد ریاست جمهوری برهم صالح باشد اما حزب دموکرات کردستان ملاحظاتی بر سر برهم صالح دارد و اصل اختلاف بین دو طرف همین است.

وی اشاره کرد که مهلت 15 روزه برای معرفی نامزد ریاست جمهوری برای حل اختلافات کافی است و به زودی نامزدی که بر سر آن توافق شده باشد، معرفی می شود.

السورچی اظهارداشت اتحادیه میهنی کردستان با آنکه مصر به ریاست جمهوری مجدد برهم صالح است، اما شاید دو نامزد برای این منصب معرفی کند.

گفتنی است براساس عرف سیاسی حاکم در عراق از زمان اولین انتخاباتی که در سال 2005 برگزار شد، نیروهای کرد، نامزد ریاست جمهوری عراق را معرفی می کنند.

طی 17 سال گذشته در عراق، سه رئیس جمهور کرد از سال 2005 تاکنون بر سر کار آمدند؛ جلال طالبانی از سال 2005-2014، فؤاد معصوم از سال 214-2018 و برهم صالح از سال 2018 تا 2022.

حزب دموکرات کردستان تاکنون نامزدی برای منصب ریاست جمهوری معرفی نکرده و رؤسای جمهور عراق از سال های 2005 تا کنون از اتحادیه میهنی کردستان که دومین حزب بزرگ اقلیم کردستان محسوب می شود، انتخاب شده است.

هفته گذشته «ستران عبدالله»، از سران اتحادیه میهنی کردستان تاکید کرد که ریاست جمهوری سهم اتحادیه میهنی کردستان است و گفت وگوها با سایر احزاب کرد در این خصوص ادامه دارد.

همچنین بخوانید

دو هفته مانده به انتخاب رئیس جمهوری عراق؛ توپ در زمین نیروهای سیاسی کرد

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا