سرخط خبرهاسیاسی

قاضی دادگاه صدام حسین نامزد ریاست جمهوری عراق شد

رزکار محمد امین که اولین قاضی دادگاه سران رژیم بعث و «صدام حسین»، دیکتاتور عراق، بود نامزدی خود برای ریاست جمهوری عراق را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: «رزکار محمد امین»، قاضی دادگاه سران رژیم بعث، نامزد ریاست جمهوری عراق شد.

رزکار محمد امین که اولین قاضی دادگاه سران رژیم بعث و «صدام حسین»، دیکتاتور عراق، بود امروز (سه‌شنبه 11 ژانویه) نامزدی خود برای ریاست جمهوری عراق را اعلام کرد.

رزکار محمد امین زاده 1957 در شهر سلیمانیه تحصیل‌کرده رشته حقوق از دانشگاه بغداد است. او در نیمه دهه 1990 به مقام قاضی‌القضات اقلیم کردستان عراق منصوب شد.

وی وابسته به هیچ حزبی در عراق نیست و در اعلام ریاست جمهوری خود درباره اینکه از حمایت چه گروهی برخوردار است توضیحی نداده است.

روز یکشنبه مجلس عراق در جلسه‌ای پرتنش رئیس و نواب رئیس مجلس را انتخاب کرد. در پایان این جلسه، محمد الحلبوسی، رئیس منتخب مجلس عراق، اعلام کرد که به موجب زمان‌بندی قانون اساسی عراق، نامزدهای ریاست جمهوری 15 روز برای اعلام نامزدی خود فرصت دارند.

به موجب ماده یک قانون اساسی عراق نامزد ریاست جمهوری باید از پدر و مادر عراقی و دارای حداقل 40 سال سنت و دارای حسن شهرت و سابقه سیاسی و شناخته‌شده به پاکدستی و عدالت و خدمت صادقانه به میهن باشد.

از دیگر شرط‌های رئیس جمهور عراق آن است که مدرک دانشگاهی مورد تأیید وزارت علوم داشته باشد و مشمول قوانین سازمان بازپرسی و عدالت نشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا