خبر اولسیاسی

امید اسرائیل به نزدیکی اسد به کشورهای شورای همکاری و دور شدن از ایران

یک مسئول اسرائیلی گفت اسرائیل دید مثبتی به نزدیکی روابط بین سوریه و کشورهای شورای همکاری دارد چرا که می تواند منجر به دور کردن ایران از سوریه شود.

میدل ایست نیوز: یک مسئول اسرائیلی گفت اسرائیل به نزدیکی روابطی که اخیرا بین سوریه و کشورهای عضو شورای همکاری رخ داد، نگاه مثبتی دارد و امیدوار است این نزدیکی روابط به دور کردن ایران از سوریه منجر شود.

روزنامه «یدیعوت احرونوت» اسرائیل به نقل از یک مسئول بلندپایه که نامی از آن نبرد نوشت: «اسرائیل با توجه به تلاش بشار اسد برای احیای اقتصاد کشورش که در دهه گذشته با جنگ داخلی مواجه بود، به نزدیکی اخیر بین سوریه و کشورهای خلیج فارس نگاه مثبتی دارد.»

این مسئول اسرائیلی افزود: «نزدیکی روابط این چنینی با کشورهای سنی عضو شورای همکاری ممکن است منجر به دور کردن ایران و عناصر محور شیعی از سوریه شود.»

وی بزرگترین چالش سوریه در صحنه داخلی را چالش اقتصادی در سایه بحران های متوالی و سختی حرکت رو به جلو دانست.

به گفته این مسئول اسرائیلی یکی از راه های کمک به سوریه، جذب سرمایه گذاری های خارجی است که از طریق کشورهای عضو شورای همکاری امکان پذیر است.

وی در پایان اظهار داشت که در سال جاری فرصتی برای کاهش حضور و نفوذ ایران در سوریه وجود دارد.

طی ماه های اخیر روند نزدیکی روابط بین سوریه و کشورهای عضو شورای همکاری پیشرفت خوبی داشته و عادی سازی روابط کشورهای عربی با نظام سوریه بوده، آن هم پس از 11 سال اختلاف و تعلیق حضور سوریه در اتحادیه عرب آغاز شده است.

عمان، امارات و بحرین هر کدام به تدریج روابط دیپلماتیک خود با سوریه را از سرگرفته اند اما عربستان و قطر همچنان با از سرگیری روابط با سوریه مخالفت می کنند.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا