خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

علی حاتم السلیمان: انتخاب الحلبوسی پروژه ای انگلیسی خلیجی ترکیه ای است که ایران با آن کنار آمده

یکی از چهره‌های شاخص اهل سنت عراق انتخاب «محمد الحلبوسی» به ریاست مجلس عراق را یک پروژه انگلیسی خلیجی ترکیه ای دانست که ایران با آن کنار آمده است.

میدل ایست نیوز: «علی حاتم السلیمان» از چهره‌های شاخص اهل سنت عراق و رهبر بزرگ‌ترین قبیله استان انبار در مصاحبه‌ای تلویزیونی انتخاب «محمد الحلبوسی» به ریاست مجلس عراق را یک پروژه انگلیسی خلیجی ترکیه ای دانست که ایران با آن کنار آمده است.

او در این مصاحبه ضمن انتقاد شدید از «خمیس الخنجر»، رئیس ائتلاف عزم که به رغم اختلافاتش با ائتلاف تقدم به ریاست محمد الحلبوسی هم‌پیمان شد، گفت که چرخش 180 درجه الخنجر همه را غافلگیر کرد و افزود که وی و دیگر سران در داخل کشور خود را رهبر می‌خوانند اما در بیرون از کشور از دیگران دستور می‌گیرند و خاضعانه عمل می‌کنند.

وی گفت که بازی سیاسی و زد و بند سیاسی موضوعی متفاوت است با اینکه فردی با چنین حقارتی ابزار دست خارجی شود.

السلیمان گفت که آنچه درباره اینکه آنان در راستای منافع کشور با یکدیگر ائتلاف کرده‌اند مطرح می‌شود تماما یاوه است و همه چیز از پیش طراحی شده بود و الحلبوسی به کشورهایی رفت و همه چیز را با هم هماهنگ کردند.

وی افزود که این پروژه بزرگ‌تر از سیاستمداران اهل سنت است و پروژه‌ای است که به گفته وی «انگلستان و کشورهای شورای همکاری و ترکیه تنظیم کرده‌اند و طرف‌های دیگری هم در آن حضور دارند».

این چهره سرشناس قبیله‌ای اهل سنت عراق افزود: «این پروژه خواه‌ناخواه اجرا خواهد شد چون تا جایی که اطلاع داریم ایرانی‌ها هم به رغم میل خود با موضوع کنار آمده‌ و در برابر آن سکوت کرده اند و از موضوع اطلاع دارند و دیدیم که تبریک هم گفتند.»

وی تأکید کرد که سخنش به این معنا نیست که ایران در طراحی این پروژه نقش داشته بلکه منظورش آن است که این واقعیتی است که به ایران تحمیل شده و ایران هم با آن کنار آمده است.

السلیمان گفت که از چند ماه پیش همه طرف‌ها اعم از ایران و امریکا خواستار آرام کردن اوضاع شده بودند بی آنکه معلوم باشد که هدف از این آرامش چیست و تأکید کرد که امروز معلوم شده که یک پروژه در حال طراحی بوده و نقش همه طرف‌ها تعیین شده و دیگر شعارهای قبلی رنگ باخته و کسی دیگر از مرگ بر امریکا و اسرائیل حرف نمی‌زند و موضوع تمام‌شده است.

 

همچنین بخوانید:

نقش پشت پرده ترکیه در انتخاب دوباره «محمد الحلبوسی» به ریاست مجلس عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا