خبر اولسیاسی

رسانه عربستانی به نقل از منابع غرب: مهلت برای رسیدن به توافق در وین حداکثر 3-4 هفته است

پایگاه شبکه «الشرق» به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای در وین خبر داد که طرف‌های غربی فرصت رسیدن به توافق را حداکثر 3 – 4 هفته می‌دانند.

میدل ایست نیوز: پایگاه شبکه «الشرق» به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای در وین خبر داد که طرف‌های غربی فرصت رسیدن به توافق را حداکثر 3 – 4 هفته می‌دانند.

این منبع تأکید کرد که موضوع زمان همچنان جدی‌ترین چالش در مذاکرات است و افزودند که مذاکرات در حال حاضر وارد جزئیات دقیق شده است.

به گفته این منبع، مسائلی که مذاکرات درباره آنها جریان دارد به 3 بخش تحریم‌های وضع شده علیه ایران و پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و موضوع ضمانت رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مربوط می‌شود.

این منبع افزود که این مسائل نیاز به تصمیمات سیاسی دارد و در نبود چنین تصمیماتی توافق با مشکل مواجه خواهد شد و تأکید کرد که ایران ضمانت‌های سیاسی و اقتصادی مطالبه می‌کند که برخی طرف‌های مذاکره کننده آن را بسیار مشکل می‌دانند.

این منبع همچنین مطرح شدن موضوع توافق موقت در میز مذاکره را رد کرد.

این شبکه خبری به نقل از یک منبع دیپلماتیک دیگر نیز خبر داد که امریکا به دنبال توافقی بهتر برای بحران هسته‌ای ایران است و ایران نیز برای به دست آوردن دستاوردهای بیشتر در توافق روند مذاکرات را کُند کرده است.

این منبع دیپلماتیک افزود که هنوز معلوم نیست که بتوان به توافقی رسید که سقف مطالبات همه طرف‌ها را تأمین کند.

شبکه «الشرق» همچنین به نقل از منابع خود در وین گزارش داد که یکی از موضوعات اصلی مورد اختلاف، مسئله سانتریفیوژهای پیشرفته ایران و نحوه خارج کردن آنها از مدار است.

این منابع تأکید کرده‌اند که مسئله دیگر آن است که ایران خواستار زمان کافی برای کسب دستاوردهای عملی از رفع تحریم‌ها در کنار ضمانت‌های اقتصادی است که به گفته این منابع «دشوارترین مسئله در مذاکرات» است.

بر اساس این گزارش، مذاکرات طرف‌ها در سطح کارشناسان ادامه خواهد یافت و رؤسای هیئت‌های مذاکره کننده سفری 2 روزه به پایتخت کشورهایشان خواهند داشت.

روز گذشته یک منبع آگاه به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) اظهار داشت که بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم‌ها کم شده و هیات ها سرگرم گفت‌وگو در مورد نحوه اجرا و توالی توافق احتمالی هستند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود بیان داشت: اکنون در مرحله‌ای از مذاکرات هستیم که در خصوص مسائل دشوار مشغول رایزنی هستیم و اینکه چطور می‌توانیم مسائلی که در اصول توافق شده را به کلمات تبدیل و در سند وارد کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا