سرخط خبرهاسیاسی

دعوت رسمی از نخست وزیر عراق برای سفر به لیتوانی

وزیر خارجه لیتوانی در دیدار با نخست وزیر عراق ضمن دعوت از او برای سفر به کشورش، درباره روابط دوجانبه بین عراق و لیتوانی و توسعه همکاری های امنیتی و اقتصادی گفت وگو کرد.

میدل ایست نیوز: «کاربیلوس لاندسبرگ»، وزیر امور خارجه لیتوانی که طی سفری رسمی وارد بغداد شده است، پس از دیدار با «فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق به دیدار «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق رفت.

دو طرف در این دیدار به بررسی روابط دوجانبه بین عراق و لیتوانی و راه های تقویت آن و تحکیم همکاری مشترک با همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف پرداختند.

وزیر امور خارجه لیتوانی و نخست وزیر عراق درباره راه های همکاری در زمینه های مختلف و در راس آن مساله امنیتی و در زمینه مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته گفت وگو کردند.

الکاظمی تاکید کرد که عراق به ایجاد بهترین روابط با لیتوانی به ویژه در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری، در سایه تصمیم اتحادیه اروپا برای حذف نام عراق از فهرست کشورهای پرخطر در رابطه با تامین مالی تروریسم و پولشویی امید دارد.

وزیر خارجه لیتوانی و نخست وزیر عراق درباره توسعه همکاری در بخش آموزش و نهادسازی و اوضاع منطقه ای و بین المللی رایزنی کردند.

الکاظمی تاکید کرد که عراق به لزوم روی آوردن به گفت وگو و راه های مسالمت آمیز برای حل منازعات اعتقاد دارد و در این مسیر در حرکت است.

راه های کاهش رنج شهروندان عراقی گرفتار شده در مرزهای اتحادیه اروپاا و ایجاد بهترین راه ها برای پایان این مساله به گونه ای که کرامت آنها تضمین شود و قوانین بین المللی و بشردوستانه رعایت شود از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود.

وزیر امور خارجه لیتوانی، سلام دولت لیتوانی به نخست وزیر را ابلاغ و از الکاظمی رسما برای سفر به لیتوانی دعوت کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از اقداماتی که عراق در زمینه مقابله با مهاجرت غیرقانونی اتخاذ کرده، اشاره کرد که عراق نمونه ای در حل چنین بحران هایی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی لیتوانی گفت کشورش به افزایش سطح همکاری بین دو کشور در زمینه های مختلف امید دارد و آماده بحث جدی در زمینه سازوکار تسهیل ورود شهروندان عراقی به لیتوانی از طریق هماهنگی مشترک با مقامات ذیربط عراق و تلاش برای رفع موانع از سرگیری پروازهای مستقیم هواپیمایی عراق به اروپا است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا