سرخط خبرهاسیاسی

واکنش ها به حمله انصار الله به ابوظبی

عربستان، کویت، قطر، عراق و لبنان، حمله به فرودگاه ابوظبی و عملیات انصار الله در امارات متحده عربی را محکوم کردند.

میدل ایست نیوز: پس از حمله امروز انصار الله یمن به امارات متحده عربی، شماری از کشورها و شخصیت های سیاسی جهان عرب این حمله را محکوم کردند.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرد: حمله تروریستی بزدلانه به فرودگاه بین المللی ابوظبی در امارات متحده عربی و کشته و مجروح شدن چندین نفر را به شدت محکوم می کنیم و کاملا در کنار امارات در برابر هر آنچه امنیت و ثبات آن را تهدید می کند می ایستیم.

بیانیه مذکور افزود: این اقدام تروریستی که از سوی نیروی شبه نظامی «تروریستی» حوثی انجام شد مجددا بر خطر این گروه «تروریستی» و تهدید آن برای امنیت، صلح و ثبات منطقه و جهان تاکید می کند.

عربستان تاکید کرد از طریق فرماندهی ائتلاف عربی در یمن به مقابله با همه تلاش ها و اقدامات «تروریستی» شبه نظامیان حوثی ادامه می دهد.

وزارت خارجه کویت نیز حمله به مناطق غیرنظامی امارات با پهپاد توسط انصار الله که منجر به کشته و زخمی شدن شماری افراد بی گناه شد، محکوم کرد.

کویت تاکید کرد که تداوم حمله به شهروندان و مناطق غیرنظامی توسط انصار الله و اصرار آنها به نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و تعمد آنها در آسیب رساندن به امنیت کشورهای منطقه و ثبات آنها، بر خطر رفتار این گروه و لزوم اقدام جامعه بین المللی به ویژه شورای امنیت برای جلوگیری از این رفتار خصمانه و حفظ صلح و امنیت بین المللی تاکید می کند.

وزارت خارجه کویت همچنین تاکید کرد که در کنار امارات متحده عربی می ایستد و موافق هر اقدامی است که امارات برای حفظ امنیت و ثبات خود اتخاذ می کند.

وزارت خارجه قطر نیز ضمن محکوم کردن حمله به فرودگاه ابوظبی، حمله به تاسیسات غیرنظامی را اقدامی «تروریستی» خواند.

قطر بر موضع ثابت خود در مخالفت با خشونت و اقدامات تروریستی در هدف قراردادن غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی تاکید کرد.

همچنین وزارت خارجه عراق در بیانیه ای به شدت حمله به امارات و هدف قرار دادن لوله های نفتی را محکوم کرد.

عراق ضمن تاکید بر موضع خود در ایستادگی در برابر هرگونه تعرض و مخالفت خود با تشدید تنش ها در منطقه، مجددا خواستار حل بحران ها به صورت مسالمت آمیز و مذاکره بین طرف های مرتبط برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه شد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هم حمله به فرودگاه ابوظبی که منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر شد را محکوم کرد.

وی گفت: همبستگی کامل خود با سران و ملت امارات در برابر این تعدی آشکار که در چارچوب تهدید امنیت و ثبات امارات و طرحی با هدف ایجاد نابسامانی و ارسال پیام های خونین است و هیچ وقت راه حلی برای هیچ منازعه ای نبوده، اعلام می داریم.

سعد الحریری، نخست وزیر سابق لبنان نیز که از شخصیت های نزدیک به عربستان است، ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرد و گفت پهپادهای ایرانی پایتخت امارات را هدف قرار داده است.

وی که به شدت این حمله را محکوم کرد خواستار همبستگی کشورهای عربی برای حفاظت از کشورهای عضو شورای همکاری و حفظ امنیت و ملت آن و توقف گسترش نفوذ ایران در کشورها و جوامع عربی شد.

ائتلاف تقدم به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق این اقدام را محکوم کرد و بر ایستادگی و همبستگی با امارات تاکید کرد.

ائتلاف تقدم در بیانیه ای اعلام کرد: در حالی که منطقه خاورمیانه شاهد گفت وگوها و دیدارهای جدی برای کاهش تنشها و حل مشکلات از راه های سیاسی است، حمله «تروریستی شوم» به تاسیسات حیاتی شهر ابوظبی انجام می شود.

در ادامه بیانیه آمده است: این حمله در زمانی است که امارات به صورت گسترده در حال تلاش برای از بین بردن شکاف ها در روابط فیمابین است و از دراز کردن دست یاری به سوی برادران و همسایگان خود به خصوص برادرانش در عراق دریغ نمی کند.

از سویی دیگر «مهدی المشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی انصار الله از عملیات اخیر و حمله به ابوظبی اعلام حمایت کرد و گفت: اگر این تجاوز و سلسله جرائم آن و اشغالگری یمن ادامه داشته باشد، این مساله در آینده برای اقتصادی و سرمایه گذاری در امارات خطر ایجاد خواهد کرد.

پیش از این پلیس ابوظبی از وقوع 3 انفجار در تانکرهای حامل سوخت در منطقه المصفح و آتش سوزی در منطقه تاسیسات فرودگاه ابوظبی خبر داد.

پلیس ابوظبی همچنین از کشته شدن یک شهروند پاکستانی و دو شهروند هندی و مجروح شدن 6 نفر دیگر در پی این انفجارها خبر داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا