سیاسی

معاون مرکز مطالعات راهبردی عراق: مقتدی صدر جای مرجعیت را در انتخاب نخست‌وزیر گرفته است

«باسل حسین» معاون مرکز مطالعات راهبردی عراق در گفت‌وگویی تلویزیونی، گفت که با عقب‌نشینی مرجعیت نجف در روند انتخاب نخست‌وزیر عراق، «مقتدی صدر» و جریان تحت رهبری او، این نقش را ایفا می‌کند.

میدل ایست نیوز: «باسل حسین» کارشناس سیاسی و معاون مرکز مطالعات راهبردی عراق در گفت‌وگو با برنامه “الحق یقال” در شبکه UTV عراق با ارائه تحلیلی در خصوص تشکیل دولت آینده در این کشور اعلام کرد که با عقب‌نشینی مرجعیت نجف در روند انتخاب نخست‌وزیر، «مقتدی صدر» و جریان تحت رهبری او، این نقش را ایفا می‌کند.

این تحلیلگر مسائل عراق افزود که در دولت‌های پیشین عراق، مثلث ایران، امریکا و مرجعیت نجف در تعیین نخست‌وزیر نقش اساسی را داشتند اما اکنون شرایط تغییر کرده و با توجه به عقب‌ نشستن مرجعیت شیعه در انتخاب نخست وزیر به دلیل تجربه‌های تلخ گذشته، جریان صدر این نقش را بر عهده گرفته است.

وی خاطرنشان کرد که امریکا هم برخلاف قبل، این بار در انتخاب نخست وزیر برای دولت جدید عراق، نقش‌آفرینی نمی‌کند و ما الآن یک دوگانه میان مقامات تهران و مقتدی صدر برای انتخاب نخست وزیر را شاهد هستیم.

باسل حسین همچنین گفت که ایران برخلاف دوره‌های قبل که توسط ژنرال سلیمانی پیش از برگزاری جلسه اول پارلمان اقدامات خود را برای تشکیل دولت و انتخاب شخص نخست وزیر عراق انجام می‌داد، این بار بسیار دیر و حتی پس از برگزاری جلسه اول وارد میدان شده است.

وی همچنین گفت که مقتدی صدر به خاطر داشتن وزن سیاسی بالا در این دوره و تعداد بالای کرسی‌های این جریان در پارلمان، در انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید عراق دست برتر را دارد.

منبع
شبکه UTV عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا