اجتماعی

کتابخانه مسجد الحرام؛ گنجینه‌ای بی‌نظیر از نسخ خطی+تصاویر

کتابخانه مسجد الحرام در مکه مکرمه یکی از ارزشمندترین کتابخانه‌های جهان اسلام است که گنجینه‌ای ارزشمند و نادر از نسخ خطی را در طول سیزده قرن در دل خود جای داده است.

میدل ایست نیوز: کتابخانه مسجد الحرام در مکه مکرمه که هسته اولیه آن در قرن دوم هجری در زمان بنی‌عباس شکل گرفت، یکی از ارزشمندترین کتابخانه‌های جهان اسلام است که گنجینه‌ای ارزشمند و نادر از نسخ خطی را در دل خود جای داده است.

«احمد بن فهد الشویعر» معاون امور کتابخانه‌ها و تحقیقات علمی در عربستان نیز با بیان اینکه کتابخانه مسجد الحرام یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین کتابخانه‌ها در سطح جهان اسلام است، گفت که تاریخ این کتابخانه به سال 161 هجری و زمان خلافت “محمد مهدی” عباسی برمی‌گردد؛ زمانی‌ که به دستور خلیفه در صحن مطاف (محل طواف در مسجدالحرام) دو مکان ساخته می‌شود که یکی برای آب‌رسانی به حاجیان و دیگری محلی برای حفظ نسخ خطی بود و بدین صورت هسته اولیه کتابخانه مسجدالحرام شکل گرفت.

معاون امور کتابخانه‌ها و تحقیقات علمی در عربستان همچنین افزود که در زمان به روی کار آمدن آل سعود در عربستان، این کتابخانه از داخل مسجد الحرام به بیرون از آن و به چند ساختمان مختلف منتقل شد تا اینکه هم‌اکنون دارای یک ساختمان مرکزی در منطقه “بطحاء القریش” مکه است.

الشویعر خاطرنشان کرد که مقامات عربستانی در نظر دارند با هدف خدمت‌رسانی به حجاج، پژوهشگران و همه علاقه‌مندان هر چه سریع‌تر این کتابخانه را به ساختمانی مخصوص در جوار مسجد الحرام منتقل کنند.

وی به این نکته هم اشاره کرد که کتابخانه مسجد الحرام مکه تنها کتابخانه‌ای در عربستان است که حاوی تاریخ مطبوعات سعودی و آرشیو کامل آنهاست و از این رو این کتابخانه تنها مرجع آرشیو روزنامه‌ها و مجلات عربستان به حساب می‌آید.

 

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا