اقتصادیسیاسی

بهبود نسبی شاخص فساد در عراق در گزارش سازمان شفافیت بین المللی

در تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی در سال 2021، عراق از شمار 10 کشور انتهایی لیست شفافیت خارج شده است.

میدل ایست نیوز: تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی از بهبود نسبی وضعیت عراق در عرصه فساد اداری و مالی خبر می‌دهد.

به گزارش نشریه رسمی «الصباح» عراق بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی در سال 2021، عراق با کسب 23 امتیاز از 100 امتیاز، از میان 180 کشور جهان در رتبه 157 قرار گرفته که به معنای خروج آن از شمار 10 کشور در قعر این لیست است.

«محمد رحیم الربیعی»، عضو ائتلاف توافق سازمان ملل برای مبارزه با فساد و رئیس شبکه «النهرین» برای حمایت از پاکدستی و شفافیت، تأکید کرد که عراق سیاست‌های گوناگونی را در این عرصه پیش گرفته که از جمله آنها استراتژی ملی مبارزه با فساد است که تا چند ماه آینده با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

او گفت که نظام سهمیه‌بندی در توزیع مناصب تأثیر چشمگیری در افزایش فساد در عراق دارد و ابراز امیدواری کرد که شورای فدرال خدمت‌رسانی از نفوذ این سهمیه‌بندی در نهادهای حکومتی بکاهد.

الربیعی همچنین بر ضرورت حمایت از آزادی بیان و آزادی مطبوعات تأکید کرد و آن را یکی از معیارهای کلیدی سازمان شفافیت بین‌المللی دانست و افزود که لازم است در این راستا قوانین مربوط به حق دسترسی به اطلاعات و اصل شفافیت که در قانون اساسی به آن تصریح شده تصویب شود.

پیش از این سازمان شفافیت بین‌المللی تأکید کرده بود که نظام سیاسی مبتنی بر تقسیم قدرت بر اساس فرقه‌ای به تلاش‌ها برای مبارزه به فساد در عراق آسیب زده است.

این سازمان افزوده بود که وابستگی فرقه‌ای و روابط شخصی باعث انتخاب کارمندان ناشایست و نبود حسابرسی و بازرسی در عراق شده است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا