خبر اولسیاسی

چارچوب هماهنگی تهدید کرد: در صورت حذف یک طیف سیاسی به مخالفت و تحریم فرآیند سیاسی عراق روی می آوریم

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه تاکید کرد که اگر رویکرد حذف و به حاشیه راندن یک طیف سیاسی در عراق ادامه داشته باشد، آنها به سراغ مخالفت و تحریم فرآیند سیاسی عراق می روند.

میدل ایست نیوز: چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه بر موضع موافق خود با اصل مشارکت در دولت و موضع مخالف خود با رویکرد حذف و به حاشیه راندن در تشکیل دولت جدید تاکید و اشاره کرد که مخالف اصل اکثریت نیست.

در بیانیه چارچوب هماهنگی آمده است: سران چارچوب هماهنگی در نشستی به بررسی آخرین تحولات فرآیند سیاسی و اوضاع کشور و مواضع گروه های سیاسی پرداختند و تاکید کردند که به پروژه چارچوب که همان رویکرد مشارکت در دولت آتی برای خدمت به کشور است پایبند هستند و مخالف رویکرد حذف و به حاشیه راندن که بهای سنگینی را در گذشته به ملت و کشور متحمل کرده، هستند.

بیانیه مذکور افزود: چارچوب هماهنگی اهتمام دارد که کشور از مشکلات و بحران های بیشتر به دور باشد و به سوی خدمت به شهروندان حرکت شود که مهمترین اقدامات در این خصوص توافق بر سر نخست وزیری تواناست که بتواند بر اساس چارچوب های قانونی از این مرحله عبور کند و بر اساس حق انتخابات و تمایل کسانی که قصد مشارکت در دولت را دارند و پایبندی به اشتراکات ملی، دولت تشکیل دهد.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی گفت هنوز امیدوار است شرکا به پروژه آنها پاسخ دهند چرا که به تاخیر افتادن آن موجب می شود تا عراق به خصوص با خطرات و چالش های امنیتی، اقتصادی و اداری که کشور و منطقه را فرا گرفته، متحمل هزینه شود.

در بیانیه چارچوب هماهنگی همچنین آمده که احترام به تنوع و حمایت از مولفه های جامعه عراق امری اساسی برای پیروزی کشور و روابط سالم بین شهروندان است و به هیچ وجه تضعیف یک گروه و طیف جامعه صحیح نیست و به بی عدالتی و ظلم که بی ثباتی بیشتر برای کشور به همراه خواهد داشت، منجر می شود.

چارچوب هماهنگی تاکید کرد که انتقال مسالمت آمیز قدرت و کثرت گرایی سیاسی باید در همه مراحل، حاکم باشد و اشاره کرد که سران چارچوب مخالف اصل اکثریت ملی نیستند که خواسته ای مورد احترام است و بسیاری از نیروهای سیاسی آن را مطرح کرده و می کنند اما این اکثریت نباید علیه یک طیف از جامعه باشد.

چارچوب در پایان تاکید کرد که تداوم رویکرد حذف و به حاشیه راندن، موجب می شود طرف هایی که اکثریت آرای شهروندان را در انتخابات اخیر به دست آورده اند به صورت جمعی به مخالف (اپوزوسیون) و یا تحریم روی بیاورند.

گفتنی است مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در پی اختلافاتی که با نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون دارد، به هیچ وجه حاضر به همکاری با چارچوب هماهنگی با حضور نوری المالکی نیست.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا