خبر اولدیدگاهسیاسیمقالات

انصار الله، امارات و آینده منطقه

حملات پی در پی انصار الله به امارات، می تواند شهرت امارات در کشوری امن بودن در منطقه ای ناآرام را از بین ببرد و بر مذاکرات ایران و امارات برای کاهش تنش های منطقه ای تاثیر بگذارد.

میدل ایست نیوز: در حالیکه نیروهای همپیمان امارات متحده عربی در یمن دستاوردهایی به دست می آورند، انصار الله یمن در تلاش است، هزینه های سنگینی به امارات به دلیل حضورش در جنگ یمن تحمیل کند.

طی آخرین حملات به امارات متحده عربی، در 17 ژانویه، پهپادها و موشک های انصار الله، کامیون های سوخت در منطقه صنعتی المصفح در خارج از شهر ابوظبی، علاوه بر یک سایت در فرودگاه بین المللی ابوظبی را هدف قرار داد.

در این حملات سه نفر (دو شهروند هندی و یک شهروند پاکستانی) کشته شده و 6 نفر مجروح شدند و این نخستین موارد فوتی در امارات به دلیل جنگ یمن بوده است.

انگیزه و هدف از حملات انصار الله

با توجه به استراتژی این حملات مبنی بر اصل «چشم در برابر چشم» (مقابله به مثل) که انصار الله از آن پیروی می کند و هشدارهایی که هفته پیش از حمله به ابوظبی داده بود، این حادثه غافلگیرکننده محسوب نمی شود بلکه تشدید و فشار به شمار می رود.

انصار الله مسئولیت این حملات را پذیرفته و خبر داده که مواضع مختلفی در امارات از جمله فرودگاه ابوظبی و دبی را با شماری موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

این گروه همچنین اعلام کرده است که این حملات پاسخ به فعالیت نظامی اخیر گروه های همپیمان با امارات در مناطق اصلی درگیری در یمن بود.

در هفته های گذشته و در عملیات جدید ائتلاف عربی به رهبری عربستان، تیپ های عمالقه و متحدانشان، توانستند نیروهای انصار الله را از بخش های مهمی از استان شبوه در جنوب یمن، به عقب برانند و جنگ برای باز پسگیری بخش های از مارب را نیز آغاز کردند. نیروهای انصار الله یمن همواره تلاش می کنند کنترل مارب که استانی حیاتی و مهم و سرشار از منابع انرژی است را حفظ کنند اما شکست هایی که اخیرا تجربه کردند و دلیل آنها ورود مجدد امارات به جنگ یمن می دانند، کنترل بر مارب را سخت تر خواهد کرد.

از زمان عقب نشینی امارات از یمن در سال 2019، ابوظبی تنها یک لشکر کوچک برای مبارزه با تروریسم در خاک یمن نگه داشت و ادعا کرد که در عملیات علیه انصار الله یمن مشارکت ندارد. اما طی هفته های اخیر، مقامات امریکایی و جنگجویان محلی خبر دادند که ابوظبی مجددا عملیات هوایی و حمایت از گروه های مخالف انصار الله از جمله تیپ های عمالقه را تشدید کرده است.

پس از آنکه امارات نقش اساسی در آزادسازی ساحل غربی یمن از دست انصار الله ایفا کرد، تیپ های عمالقه مجددا عناصر خود را در شبوه و در چارچوب استراتژی اماراتی-سعودی مشترک مستقر کردند.

به نظر می رسند موفقیتی را که تیپ های عمالقه در میدان جنگ محقق کردند، انصار الله را برانگیخت و این گروه انتقام مستقیم از امارات را در تلاش برای عقب راندن امارات از جنگ در یمن انتخاب کرد.

پیامدهای این حملات بر سیاست امارات در قبال یمن و ایران

امارات همواره افتخار می کند که در منطقه ای که شاهد ناآرامی هایی است، کشوری امن و فعال اقتصادی است. از همین رو، غالبا هیچ مسامحه ای با حملاتی دارای انگیزه های خارجی علیه افراد خارجی مقیم در خاک خود که حدود 90 درصد ساکنان امارات را تشکیل می دهند و اهمیت مرکزی برای اقتصاد آن دارند، نمی کند.

در همین راستا می توان به حادثه ای که در سال 2014 رخ داد اشاره کرد که در آن یک زن تندرو، یک معلم مجارستانی-امریکایی را با ضربات چاقو به قتل رساند و در نهایت خود به همین دلیل اعدام شد.

حملات پی در پی انصار الله به خاک امارات در طولانی مدت می تواند شهرت امارات مبنی بر اینکه کشوری امن است را از بین ببرد.

در کوتاه مدت نیز این سوال اساسی مطرح می شود که امارات چگونه به یمن پاسخ خواهد داد. به احتمال زیاد، سران امارات می دانند که ورود مجدد به جنگ یمن، ممکن است انصار الله را تحریک کند و قطعا اماراتی ها در هفته گذشته، تهدیدهای علنی سران انصار الله مبنی بر انتقام را شنیده اند.

حال سوال هایی مطرح می شود از جمله اینکه آیا ابوظبی به حمایت از متحدانش در یمن برای مقابله با انصار الله ادامه می دهد؟ و اینکه ورود خود به این جنگ برای تلاش در جهت باز پسگیری کامل مارب را تشدید می کند؟ یا اینکه به تدریج و در راستای سیاست خارجی کمتر مداخله جویانه ای که اخیرا اتخاذ کرده، عقب نشینی خواهد کرد؟

روابط امارات با ایران نیز ممکن است محک قرار گیرد. دو کشور طی ماه های اخیر با هدف کاهش تنش های منطقه مذاکرات سطح بالایی برگزار کردند؛ اکنون ناظران در این فکر هستند که آیا تهران نقش یا اطلاعی از این حمله داشته است؟ از سویی، غالبا انصار الله تصمیمات خود را به صورت مستقل از ایران اتخاذ می کند، و از سویی دیگر تلاش های ایران برای انکار دست داشتن در این حملات یا اطلاع داشتن از آن با توجه به آنکه محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد انصار الله در روز حمله به امارات در تهران بوده و با رئیس جمهور ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرده است، با شکست مواجه می شود.

نوع و گستره حملات انصار الله به امارات، حملات به تاسیسات نفتی در عربستان در سال 2019 را به یاد می آورد و احتمال دارد رابطه تهران با انصار الله در صورت تداوم مذاکرات ایران و امارات، موضوع مهم و محوری در مذاکرات باشد.

ملاحظات امریکا

قطعا مقامات امریکایی مسیر پرواز این پهپادها و شلیک موشک های استفاده شده در حملات علیه امارات را از نزدیک بررسی می کنند.

تنها با فاصله چند کیلومتری از جنوب المصفح در ابوظبی، پایگاه هوایی الظفره امارات قرار دارد که محل حضور نیروهای امریکا و تجهیزات آنهاست.

امریکا تمایل دارد مکان پرواز پهپادها و شلیک موشک ها و مسافتی که طی کرده اند را بداند و از فعال شدن یا نشدن سامانه های پدافندی مطلع شود.

براساس تازه ترین گزارش‌ها از سوی کارشناسان سازمان ملل در یمن که اخیرا در سطح گسترده ای منتشر شده، انصار الله اکنون پهپادهای پیشرفته ای دارد که می تواند مسافتی تا حدود 2 هزار کیلومتر را طی کند و ممکن است فرودگاه بین المللی ابوظبی را از صنعا هدف قرار دهد اما ضربه ای دقیق از این مسافت سخت خواهد بود.

در هر صورت مقامات امریکایی به ویژه درخصوص حمله به فرودگاه ابوظبی نگران خواهند شد با توجه به اینکه این فرودگاه مرکزی برای سفر بین المللی شهروندان امریکایی محسوب می شود.

پس از آنکه انصار الله در سال 2018 از حمله پهپادی به فرودگاه ابوظبی خبر داد، ممکن است نوع حملات به اندازه ای نگران کننده باشد که موجب از سرگرفته شدن مناقشات داخلی امریکا درخصوص درج نام انصار الله به عنوان گروهی تروریستی یا اعمال تحریم بر اعضای آن شود.

در همین راستا، ممکن است تشدید فعالیت نظامی ائتلاف عربی در یمن، بحث در واشنگتن بر سر این موضوع که بهترین روش در آینده این جنگ برای حفظ منافع امریکا را احیا کند. دولت بایدن به صورت علنی با عملیات هجومی مخالف است و این دیدگاه در راستای دیدگاه سازمان ملل است. در واقع «هانس گروندبرگ»، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن اخیرا نسبت به روی آوردن ائتلاف عربی و انصار الله به گزینه های نظامی ابراز تاسف کرد. با این وجود از آنجا که برخی مقامات و تحلیلگران امریکایی به این نتیجه رسیده اند که انصار الله به دنبال مذاکره نیست، معتقدند که گزینه نظامی قطعا وسیله ای برای جلوگیری از تحت کنترل درآمدن یمن توسط انصار الله است.

با این وجود هر گزینه ای از این دست، با سیاست فعلی امریکا سازگار نیست. اگر ابوظبی ادامه مداخله در جنگ یمن را انتخاب کند، احتمال دارد ورود مجدد آن به جنگ یمن تاثیر بسزایی در کوتاه مدت در مسیر این جنگ داشته باشد و احتمالا دولت بایدن با فشارهای جدیدی درخصوص سیاست دائمی خود مواجه شود.

حمله به امارات همچنین سوالاتی را درباره اینکه آیا امریکا باید از متحدانش در کشورهای شورای همکاری در برابر انصار الله دفاع کند، مطرح می کند و سوال دیگر این است که چگونه می تواند از منافع خود و متحدانش دفاع کند در حالی که با عملیات هجومی در یمن مخالف است.

دولت بایدن مدتی است که در مورد این مشکل با عربستان محتاط بوده است و اکنون ممکن است مجبور شود همین کار را با امارات انجام دهد.

همچنین بخوانید

بازیگران جنگ 7 ساله یمن

منبع
انستیتو واشنگتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا