خبر اولسیاسی

قیس الخزعلی: امریکا کمترین دخالت را در مسائل عراق می کند/ اسرائیل در اربیل و بغداد حضور و فعالیت دارد

دبیر کل عصائب اهل الحق گفت: منظور مقتدی صدر از شعار «نه شرقی نه غربی»، ایران و امریکا است.

میدل ایست نیوز: «قیس الخزعلی»، دبیر کل عصائب اهل الحق، با تفسیر شعار «نه شرقی نه غربی» مقتدی صدر ضمن مخالفت با دخالت ایران و امریکا، تأکید کرد که امریکا در حال حاضر کمترین دخالت را در امور عراق دارد.

دبیر کل عصائب اهل الحق شب گذشته (شنبه 30 ژانویه) در سخنانی در نشست سالانه کردهای فیلی عراق، گفت که نقشه‌ای از بیرون عراق برای ایجاد اختلاف میان نیروهای سیاسی عراقی و به‌خصوص شیعیان جریان دارد و در این باره نقش انگلستان و امارات بسیار پررنگ است.

وی گفت که درباره حسن نیت همه نیروها درون بیت شیعی اطمینان دارد اما درباره گروه‌های کرد و سنی مطمئن به سوء نیت آنهاست و اینان می‌کوشند که میان شیعیان اختلاف بیندازند و اتحاد گروه‌های دیگر را حفظ کنند.

الخزعلی تأکید کرد که حوادث امنیتی اخیر در عراق نیز کار اسرائیل است و افزود که اسرائیل در اربیل و انبار و بغداد حضور و فعالیت جدی دارد.

او درباره شعار «نه شرقی نه غربی» که مقتدی صدر مطرح می‌کند، اظهار داشت که منظور صدر دخالت ایران و امریکا در امور عراق است.

وی ادامه داد: «شاید این حرف من عجیب باشد، اما جدا از ایران، امریکا در حال حاضر کم‌ترین دخالت را در امور عراق دارد» و افزود که بهتر است شعار را به «نه شمالی نه جنوبی» تغییر دهیم تا شامل ترکیه و امارات باشد.

الخزعلی همچنین تأکید کرد که از تشکیل دولت اکثریت ملی با حضور بخشی از نیروهای شیعه و سنی و کرد کاملا حمایت می‌کند اما مسئله اینجاست که طرفداران دولت اکثریت ملی می‌خواهند دولتی با حضور همه نیروهای اهل سنت و همه نیروهای کرد و بخشی از نیروهای شیعه تشکیل شود و این به هیچ نحو به معنای دولت اکثریت ملی نیست.

وی افزود که نیروهای چارچوب هماهنگی حتی اگر فراکسیون اکثریت را در مجلس تشکیل دهد تک روی نخواهد کرد و در برابر دو راهی مشارکت کامل یا انتقال کامل به اپوزیسیون است.

منبع
صفحه رسمی نشست سالانه کردهای فیلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا