خبر اولسیاسی

کمک های میلیاردی ریاض به اسلام آباد برای استفاده از تجربه هسته ای پاکستان

عربستان با افزایش کمک‌های مالی خود به پاکستان در پی استفاده از تجربه این کشور در عرصه فناوری هسته‌ای و نیز ارتباط با طالبان است.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «اینتلیجنس آنلاین» در گزارشی تأکید کرد که عربستان با افزایش کمک‌های مالی خود به پاکستان در پی استفاده از تجربه این کشور در عرصه فناوری هسته‌ای و نیز ارتباط با طالبان است.

بر اساس این گزارش، تازه‌ترین نمونه کمک عربستان وام 4.2 میلیارد دلاری عربستان بود که اخیرا «صندوق توسعه عربستان» به بانک مرکزی پاکستان پرداخت کرد.

همچنین عربستان قرار است کمک‌های تازه‌ای به شهرک صنایع نظامی پاکستان تقدیم کند.

این گزارش افزوده که این کمک‌ها که پس از مدتی سردی روابط میان ریاض و اسلام‌آباد، بار دیگر شدت گرفته با هدف انتقال تجارب هسته‌ای دستگاه اطلاعات پاکستان به عربستان است.

پیش از این عربستان کارشناسانی را به چین فرستاد تا از پروژه نسل تازه رآکتورهای هسته‌ای دیدن کنند. اما به نظر می‌آید که توجه عربستان در این عرصه به پاستان معطوف شده است.

بر اساس این گزارش، مذاکرات با پاکستان در این عرصه را دستگاه امنیت حکومتی عربستان، به ریاست عبدالعزیز الهویرینی و دستگاه اطلاعات عمومی به ریاست خالد الحمیدان مدیریت می‌کنند.

ریاض همچنین گروهی از پژوهشگران در «شهرک ملک عبدالله برای تحقیقات انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر» را به پاکستان اعزام کرد تا در نهادهای هسته‌ای پاکستان دوره‌هایی را ببینند.

از سوی دیگر «عبدالعزیز بن سعود» وزیر کشور عربستان خواستار ایجاد تشکیلات تازه‌ای برای مبارزه با «تجسس هسته‌ای» شد که «مسئولیت آن حفاظت از دانشمندان هسته‌ای عربستانی و پاکستانی و چینی فعال در عربستان و تأسیسات هسته‌ای عربستانی» است.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا