اقتصادیخبر اولدیدگاهسیاسیمقالات

آیا قطر و امریکا جایگزین روسیه در تامین گاز اروپا می‌شوند؟

همزمان با افزایش خطرات ژئوپلیتیکی ناشی از تنش‌ اخیر در اوکراین، اروپا به دنبال جایگزین‌های جدید برای واردات گاز به قاره سبز است و از این رو نگاه خود را به قطر و امریکا معطوف کرده است.

میدل ایست نیوز: تحولات اخیر اوکراین و افزایش تنش‌ها در هفته گذشته میان روسیه و امریکا و ناتو باعث شده تا اروپا به دنبال بررسی سناریوهای احتمالی برای تامین گاز مورد نیاز خود در صورت تحریم روسیه باشد؛ اروپا در حال حاضر 40 درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

در همین حال «کدری سیمسون» کمیسر انرژی اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که این اتحادیه در حال گفت‌وگو با شرکای خود درباره احتمال افزایش واردات گاز به این قاره است.

از سوی دیگر منابع خبری از مذاکرات مقامات عالیرتبه وزرات خارجه امریکا با تولیدکنندگان گاز طبیعی در آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا خبر دادند تا در صورت قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، این کشورها نیاز اروپا به گاز طبیعی را تامین کنند.

قطر به عنوان بزرگترین دارنده گاز طبیعی مایع جهان از جمله این کشورهاست و پیش‌بینی می‌شود «جو بایدن» رئیس جمهوری امریکا در دیدار با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر که به واشنگتن سفر کرده، با وی درباره صادرات گاز این کشور به اروپا رایزنی کند.

امریکا گاز مایع به اروپا ارسال می‌کند

«سامانتا گراس» مدیر بخش مطالعات آب‌وهوایی و امنیت انرژی در موسسه بروکینگز در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی با اشاره به اینکه اروپا برای مقابله با احتمال کاهش واردات گاز از روسیه به دنبال منابع جایگزین است، اظهار داشت که امریکا، قطر و استرالیا اولین کشورهایی هستند که اتحادیه اروپا می‌تواند از آنها گاز وارد کند.

وی افزود که امریکا مدتی است حجم زیادی گاز مایع به اروپا ارسال می‌کند و ممکن است این صادرات افزایش هم پیدا کند.

گراش خاطرنشان کرد که ممکن است بخشی از گاز مایع صادراتی امریکا که به مناطق دیگر ارسال می‌شود، مسیر خود را تغییر داده و به اروپا صادر شود.

این عضو موسسه بروکینگز تاکید کرد که در صورت تغییر مسیر گاز ارسالی امریکا از آسیا به اروپا، باز این قاره از گاز روسیه بی‌نیاز نخواهد بود.

وی همچنین به چالش های اروپا برای جایگزین کردن گاز روسیه با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت که انتقال گاز نیازمند خط لوله و زیرساخت‌های لازم است و از سوی دیگر توافقنامه‌های واردات گاز معمولا طولانی مدت است و افزایش ناگهانی تقاضا فشار زیادی را بر همه طرف ها وارد خواهد کرد.

پیامدهای قطع گاز روسیه

«مارکو جولی» تحلیلگر مرکز سیاست‌های اروپا نیز گفت که اتحادیه اروپا ممکن است در صورت استفاده از ذخایر خود در صورت کاهش عرضه گاز روسیه از مسیر اوکراین با مشکلات جدی مواجه شود.

وی افزود که در حال حاضر میزان عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین کاهش داشته است اما بعید به نظر می رسد که روسیه ارسال گاز به اروپا را به طور کامل متوقف کند.

وی با بیان اینکه توقف صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا بر امنیت انرژی جهان تاثیر منفی خواهد گذاشت، تاکید کرد که افزایش قیمت جهانی انرژی همزمان با کاهش عرضه گاز طبیعی باعث شده تا نشود جایگزین‌های زیادی برای روسیه متصور بود.

وی تصریح کرد که خارج کردن روسیه از سیستم نقل و انتقالات مالی جهانی (سوئیفت) هم معاملات تجاری را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و باعث افزایش قیمت نفت خام، مشتقات نفتی و گاز طبیعی خواهد شد.

 

منبع
خبرگزاری آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا